Příspěvek na bydlení

Od ledna 2023 nemusí příjemci příspěvku na bydlení pro další pokračování jeho výplaty dokládat rozhodné příjmy a náklady na bydlení za 4. čtvrtletí 2022. Úřad práce ČR dávku automaticky vyplatí i za první tři měsíce roku 2023 a přepočte její výši podle nových normativních nákladů na bydlení platných od ledna 2023. Výjimkou jsou případy, kdy příjemcům příspěvku na bydlení ve 4. čtvrtletí 2022 vzrostly náklady na bydlení nebo klesly příjmy. Pak ÚP ČR promítne jejich situaci do měsíční výše dávky. Podmínkou ale je doložení těchto skutečností nejpozději do 31. ledna 2023. V případě přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí povinnost doložení rozhodných příjmů za předcházející kvartál (říjen – prosinec 2022). Bez toho nebude moci ÚP ČR vyhodnotit pokračování nároku na tyto dávky a případně upravit jejich měsíční výši.

Na základě novely zákona o státní sociální podpoře, která nabyla účinnosti 1. října 2022 došlo ke zjednodušení administrativy v rámci příspěvku na bydlení. V praxi to znamená, že od ledna 2023 musí příjemci této dávky povinně dokládat na ÚP ČR čtvrtletní rozhodné příjmy a náklady na bydlení pouze dvakrát za rok, a to za 1. a 3. kalendářní čtvrtletí (tj. za leden až březen a za červenec až září příslušného roku), aby jim trval nárok na příspěvek na bydlení ve 2. a 4. kalendářním čtvrtletí (od dubna do června a od října do prosince). Jestliže se domácnost ocitne v situaci, kdy jí výrazně klesnou příjmy nebo naopak výrazně vzrostou náklady na bydlení, může dobrovolně doložit rozhodné příjmy a náklady na bydlení i za 2. (vždy do 31. 7. daného roku) a 4. kalendářní čtvrtletí (vždy do 31. 1. následujícího roku). Na základě toho pak Úřad práce ČR dávku přehodnotí a promítne do její měsíční výše skutečnou situaci klienta.

Na samotné výplatě dávky se nic nemění a Úřad práce ČR ji bude klientům zasílat vždy zpětně za kalendářní měsíc, ve kterém příspěvek na bydlení náležel (tj. za leden v únoru, za únor v březnu atd.).
Jak v případě příspěvku na bydlení, tak přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí, že lidé nemusí na ÚP ČR osobně. Většina záležitostí se dá vyřešit elektronickou cestou. A na doložení rozhodných skutečností mají lidé celý leden.

„Nejjednodušší a nejrychlejší forma komunikace s Úřadem práce ČR je ta elektronická, prostřednictvím nástrojů Identity občana. Jsme si vědomi toho, že ne všichni klienti chtějí využívat elektronickou komunikaci, třeba kvůli obavě z toho, že to nezvládnou, nebo dávají přednost osobnímu jednání. Proto si mohou na všech našich krajských pobočkách, kde jsou k dispozici kontaktní pracoviště Czech POINT, bezplatně zřídit např. Mobilní klíč eGovernmentu,“ shrnul generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon.

Lidé mohou s ÚP ČR komunikovat elektronicky nejen v případě žádostí o dávky a dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky, ale také v případě žádostí o zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání či podporu v nezaměstnanosti. Formuláře mohou zasílat elektronicky hned několika způsoby. V případě vybraných dávek umožní webová aplikace odeslat zjednodušenou on-line žádost přes Identitu občana (tedy např. přes Bankovní identitu, eObčanku, Mobilní klíč eGovernmentu či třeba NIA ID) nebo datovou schránku. Pokud se rozhodnou vyplnit standardní žádost, pak ji mohou zaslat elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, datovou schránkou, poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR. Informace o možnostech e-podání zájemci najdou na webu ÚP ČR.

Aby ÚP ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, zveřejňuje na svých webových stránkách a sociálních sítích návodné videospoty. Včetně toho, který jednoduše vysvětluje jak na elektronickou komunikaci s ÚP ČR Poradí i virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti mohou obracet na Call centrum ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail: callcentrum@uradprace.cz). Občané Ukrajiny se mohou obracet na speciální linku 950 180 100, kde dostanou informace v ukrajinském jazyce. Případně mohou psát na e-mail: ua@uradprace.cz. Shrnující informace najdou také na webu ÚP ČR.


21.12.2022 (autor Redakce)



Související

Změny v dotačním programu Nová zelená úsporám

vydáno 31.01.2024

Ministerstvo životního prostředí navyšuje finanční podporu domácností o dalších 10 miliard korun z Modernizačního fondu. Zároveň zefektivňuje podporu fotovoltaiky na rodinných domech, která bude nově vyšší v kombinaci se zateplením domu. Navýšení alokace zajistí podporu pro dalších více než 50 tisíc domácností. Změny...

Téma: Bydlení / Ekonomika a finance

Upozornění Finanční správy k dani z nemovitých věcí od roku 2024

vydáno 14.12.2023

Novela zákona o dani z nemovitých věcí nově zavádí řadu změn, které budou platit již od roku 2024. Většina poplatníků nebude muset v souvislosti s novelou zákona dělat nic, některé změny zohlední správce daně automaticky, ale v některých případech budete muset podat daňové přiznání.

Téma: Bydlení / Daně

Nová zelená úsporám Light se v půlce ledna otevře ještě většímu okruhu domácností

vydáno 11.12.2023

Úspěšný program pro seniory a domácnosti s nižšími příjmy letos podpořil 50 tisíc žadatelů částkou bezmála 6 miliard korun. Domácnosti díky zateplení, výměně oken a vchodových dveří i solárnímu ohřevu vody významně ušetří na výdajích za energie už letos a dál i v příštích letech. Kvůli nutnému navýšení alokace a...

Téma: Bydlení / Životní prostředí


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz