V červnu nahlásilo hromadné propouštění 9 zaměstnavatelů

V červnu 2015 nahlásilo hromadné propouštění celkem 9 zaměstnavatelů. Tento krok se dotkne 522 jejich zaměstnanců. Největší počet společností, které podaly hlášení, sídlí v Praze. Nejvíce pracovníků, které firmy v nadcházejících měsících propustí, pracuje v Moravskoslezském kraji a v metropoli. Údaje dnes zveřejnil Úřad práce ČR (ÚP ČR).

Počet zaměstnavatelů, kteří se rozhodli snížit počet pracovníků v režimu hromadného propouštění, klesl meziročně o 4 firmy, meziměsíčně pak o 1 společnost vzrostl. Podniky plánují propustit o 78 zaměstnanců více, než ve stejném období loňského roku a o 261 zaměstnanců více než v předchozím měsíci.

Nejvíce zaměstnavatelů, kteří nahlásili v červnu hromadné propouštění, sídlí v Praze (4) a Moravskoslezském kraji (2). Nejvyšší počet zaměstnanců, kterých se toto opatření dotkne, pracuje na severu Moravy (297), v hlavním městě (85) a Pardubickém kraji (80). Z okresního hlediska je na tom nejhůře Ostrava - město , kde přijde o práci 297 lidí, a Ústí nad Orlicí. V tomto regionu rozdají zaměstnavatelé 60 výpovědí.

Firmy se chystají propouštět především v oblasti ocelářství, výroby elektrických zařízení a prodeje. Z hlediska profesí se bude propouštění týkat zejména kovodělníků a strojírenských dělníků, řidičů, obsluhy pojízdných zařízení, prodavačů, montážních dělníků či technických odborných pracovníků.

„Jako hlavní důvod k přijetí tohoto opatření uváděli zaměstnavatelé uzavření provozu, organizační změny, zrušení pracovišť nebo omezení výroby z důvodu ztráty některých zakázek,“ říká zastupující generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková.

Jakmile Úřad práce ČR obdrží informaci o hromadném propouštění, je připraven pomoci zaměstnancům ještě v době, než k němu fakticky dojde. V rámci mobilních poradenských středisek, která založí buď přímo v daném podniku, nebo na určeném kontaktním pracovišti příslušné krajské pobočky ÚP ČR, poradí jeho zaměstnanci lidem, jak dále postupovat. Proberou s nimi jejich konkrétní situaci, seznámí je s nabídkou volných pracovních míst a pomohou jim například také s výběrem vhodné rekvalifikace či jim podají informace o sociálních dávkách a zákonných podmínkách nutných pro jejich přiznání. Úřad práce ČR spolupracuje v tomto ohledu také se zaměstnavateli, kraji a obcemi.

Možností v rámci aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) je hned několik. V kurzu jsou hlavně veřejně prospěšné práce (VPP), společensky účelná pracovní místa (SÚPM), rekvalifikace a poradenství. V neposlední řadě pomáhá uchazečům v návratu do zaměstnání i řada projektů, které díky národním a evropským penězům realizují v jednotlivých regionech krajské pobočky ÚP ČR. Ke konci června podpořil úřad touto cestou celkem 59 952 uchazečů o zaměstnání.

Společensky účelná pracovní místa

Zatímco k 30. 6. 2014 získalo díky tomuto nástroji APZ práci 15 804 lidí, o rok později to bylo už 19 538 uchazečů. Nejčastěji firmy využívají SÚPM ve všeobecné a odborné administrativě, v gastronomii, hotelnictví, ostraze, obchodě, ve službách a stavebnictví, dále na ně přijímají řidiče, čerpadláře, výrobní, montážní a stavební dělníky a řemeslníky (truhlář, zámečník, svářeč), kosmetičky, sociální pracovníky, skladníky nebo specialisty v IT a marketingu. Celkem 2 910 nezaměstnaných si mohlo letos v červnu na základě příspěvku na SÚPM otevřít svou živnost. Nejčastěji v oblasti osobních služeb, v pohostinství, pekařství a cukrářství, zemědělství, lesnictví, prodeji, obchodě, administrativě či stavebnictví.
Zaměstnavatelé, kteří se rozhodnou taková místa vytvořit, mohou dostat od ÚP ČR příspěvek na mzdové náklady jednoho zaměstnance max. do výše 15 tisíc Kč měsíčně, a to po dobu šesti měsíců až jednoho roku. V případě, že zaměstnají mladého člověka do 30 let nebo uchazeče nad 55 roků, může se částka vyšplhat až na 24 tisíc Kč. Maximální hranice stanoví centrálně Generální ředitelství ÚP ČR. Jednotlivé krajské pobočky ÚP ČR je mohou upravit podle konkrétní situace na konkrétním trhu práce.

Veřejně prospěšné práce

Ke konci června 2015 umístil ÚP ČR jejich prostřednictvím v rámci celé republiky 21 145 lidí, o rok dříve jich bylo 18 831. Nejvíce nezaměstnaných -
3 255 - našlo v červnu krátkodobou práci v Ústeckém kraji. Tento nástroj APZ patří mezi ty nejvíce využívané. Je určen pro pracovní uplatnění uchazečů o zaměstnání především v oblasti méně kvalifikovaných a pomocných prací. ÚP ČR tato místa vytváří ze zákona jako krátkodobé pracovní příležitosti a přispívá na ně po dohodnutou dobu max. 12 měsíců, ve výjimečných odůvodněných případech až dva roky. VPP zaměstnavatelé nejčastěji využívají při úklidu a údržbě veřejných prostranství a zeleně, pomocných pracích při opravách veřejného majetku, v charitě, ve zdravotnických či kulturních zařízeních, v sociálních službách, lesnictví, v rámci zaměstnávání osobních asistentů ve školství či dohledové služby, asistentů prevence kriminality nebo k zajištění dalších veřejně prospěšných činností. Obce a kraje je mohou využít také při odstraňování následků živelných pohrom nebo zimních či jarních údržbách. Systém VPP je výhodný pro všechny zúčastněné strany. ÚP ČR pomůže uchazečům o zaměstnání získat na určitou dobu práci. Obce, kraje a firmy zase tolik potřebné zaměstnance, které by nemohly zaměstnat na stálo.

Poradenství a rekvalifikace

Zaměstnanci ÚP ČR nabízejí uchazečům jak profesní poradenství, tak i možnost rekvalifikací, včetně těch zvolených. Jednoduše řečeno, nasměrují zájemce tak, aby si vybrali takový obor, ve kterém následně najdou uplatnění. Zájem o rekvalifikace je ze strany klientů značný. K 30. 6. 2014 se jich účastnilo 10 830 lidí, o rok později pak 11 280 zájemců. Klienti volili rekvalifikace zaměřené zejména na základní počítačové dovednosti a práci v sociálních službách, dále svářečské kurzy a kurzy účetnictví. Pro změnu profese nebo další prohloubení znalostí se nejčastěji rozhodují lidé mezi 35 – 39 a 50 – 54 lety, z hlediska kvalifikace jsou mezi účastníky nejvíce zastoupeni uchazeči s výučním listem, maturitou a základním vzděláním.

O hromadné propouštění se jedná tehdy, pokud během 30 dnů dostane ve firmě s 20 až 100 zaměstnanci výpověď minimálně 10 lidí. V podniku se 101 až 300 pracovníky aspoň desetina zaměstnanců a ve společnosti s více než 300 zaměstnanci minimálně 30 lidí. Před tím, než dá zaměstnavatel výpovědi jednotlivým zaměstnancům, musí o svém záměru písemně informovat, a to nejpozději 30 dní předem, odborovou organizaci, radu zaměstnanců a také příslušnou krajskou pobočku ÚP ČR podle místa činnosti firmy. Ve zprávě je firma povinna uvést důvody a termíny hromadného propouštění, celkový počet zaměstnanců a zároveň počet a profesní složení lidí, kterých se bude propouštění týkat. V neposlední řadě musí informace obsahovat i údaje o odstupném, případně dalších právech takto postižených pracovníků. Současně musí zaměstnavatel předložit návrh kritérií, na jejichž základě proběhne výběr těch, kteří dostanou výpověď.


Kateřina Beránková,
tisková mluvčí ÚP ČR


Téma: Zaměstnanost, Zdroj: Úřad práce ČR, Logo: mpsv.cz
27.07.2015 (autor Redakce)



Související

MPSV vyhlásilo výzvu Budování kapacit dětských skupin

vydáno 19.10.2023

V rámci Národního plánu obnovy vyhlásilo MPSV výzvu Budování kapacit dětských skupin. Výzva je zaměřena na podporu zcela nové výstavby, nákupu či rekonstrukce budov za účelem navýšení kapacit dětských skupin. Oprávněnými žadateli jsou subjekty spadající do tzv. občanského sektoru (nadace, obecně prospěšné...

Téma: Vzdělávání / Zaměstnanost

ÚP ČR - Podání přehledu o příjmech a nákladech na bydlení za 3.čtvrtletí 2023

vydáno 27.09.2023

Lidé, kterým Úřad práce ČR vyplácí příspěvek bydlení, přídavek na dítě nebo zvýšený příspěvek na péči, musí do konce října podat přehled rozhodných příjmů a v případě příspěvku na bydlení i náklady na bydlení vzniklé a uhrazené za 3. kalendářní čtvrtletí 2023. Současně se u této dávky jedná o jeden ze dvou ročních...

Téma: Bydlení / Zaměstnanost

Poslanci schválili novelu zákoníku práce

vydáno 13.09.2023

Poslanecká sněmovna 12.9.2023 schválila novelu zákoníku práce, která jí byla k projednání vrácena Senátem. MPSV předložilo rozsáhlou transpoziční novelu, jež vznikla po diskusích se zaměstnavateli a odbory. Během nich bylo dosaženo kompromisní úpravy týkající se například práce na dálku a pravidel pro tzv. dohodáře....

Téma: Právo a zákony / Zaměstnanost


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz