Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje činnost pohřebních služeb na celém území ČR. Výsledky kontrol ukazují, že se situace v této citlivé oblasti podnikání příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2015 zaznamenali inspektoři ČOI při kontrolách v roce 2016 nárůst nedodržení zákonných povinností o 12 procent. Nejčastěji se jednalo o porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a poskytovaných služeb nebo nevydání písemného potvrzení o převzetí objednávky. „Pohřebnictví je specifickou oblastí služeb, která je spotřebiteli velice osobně vnímána. Vzhledem k tomu, že se situace oproti minulému roku zhoršila a v každé druhé provozovně byly zjištěny nedostatky, bude se ČOI problematice pohřebních služeb věnovat i v roce 2017,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
V období od 1. 4. 2016 do 30. 9. 2016 se uskutečnily dvě kontrolní akce, které měly za úkol prověřit poskytování pohřebních služeb v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) a zákonem o pohřebnictví (č. 256/2000 Sb). Celkem bylo provedeno 171 kontrol, kdy v 89 případech bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, což představuje 52,1 %. Jedná se o 12 % nárůst zjištěných porušení oproti minulému roku, kdy zjištěné nedostatky dosahovaly 39,3 %. Chování poskytovatelů pohřebních služeb se za uvedené období zhoršilo.
Kontroly - pohřební služby 2016 od 1. 4. 2016 do 30. 9. 2016 |
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištění v procentech |
Středočeský a Hl. město Praha | 15 | 3 | 20,0 % |
Jihočeský a Vysočina | 24 | 11 | 45,8 % |
Plzeňský a Karlovarský | 7 | 2 | 28,6 % |
Ústecký a Liberecký | 45 | 36 | 80,0 % |
Královéhradecký a Pardubický | 17 | 4 | 23,5 % |
Jihomoravský a Zlínský | 29 | 12 | 41,4 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 34 | 21 | 61,8 % |
Celkem | 171 | 89 | 52,1 % |
Zjištěné nedostatky a uložené sankce
Nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to:
- ve 47 případech došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
- ve 39 případech prodávající nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některý z povinných údajů (§15 odst. 3)
- ve 14 případech bylo kvalifikováno porušení povinnosti vydat spotřebiteli na jeho žádost řádně vyplněný doklad o zakoupení výrobků či poskytovaných služeb, tj. se všemi povinnými údaji (§ 16 odst. 1)
- v 11 případech bylo zjištěno porušení ustanovení, kdy prodávající a poskytovatelé služeb nedodrželi svoji povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat (§ 3 odst. 1 písm. c).
- v 9 případech bylo zjištěno porušení informačních povinností, kdy prodávané výrobky musí být přímo viditelně a srozumitelně označené výrobcem, dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, atd. (ustanovení § 10 odst. 1,3,4)
- v 19 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
Ve 2 případech došlo k porušení zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, neboť prodávající použil úředně neověřené měřidlo. V rámci kontrolní akce byly vydány zákazy prodeje na 93 kusů výrobků v celkové částce 17 811 korun.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo Českou obchodní inspekcí pravomocně uloženo celkem 77 pokut v celkové hodnotě 220 000 korun. Vzhledem k tomu, že v této specifické oblasti služeb stále dochází k porušování zákona, bude kontrolní akce zařazena do plánu kontrol i v roce 2017.