Nepoctivost poskytovatelů pohřebních služeb roste

Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje činnost pohřebních služeb na celém území ČR. Výsledky kontrol ukazují, že se situace v této citlivé oblasti podnikání příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2015 zaznamenali inspektoři ČOI při kontrolách v roce 2016 nárůst nedodržení zákonných povinností o 12 procent. Nejčastěji se jednalo o porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a poskytovaných služeb nebo nevydání písemného potvrzení o převzetí objednávky. „Pohřebnictví je specifickou oblastí služeb, která je spotřebiteli velice osobně vnímána. Vzhledem k tomu, že se situace oproti minulému roku zhoršila a v každé druhé provozovně byly zjištěny nedostatky, bude se ČOI problematice pohřebních služeb věnovat i v roce 2017,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

V období od 1. 4. 2016 do 30. 9. 2016 se uskutečnily dvě kontrolní akce, které měly za úkol prověřit poskytování pohřebních služeb v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.) a zákonem o pohřebnictví (č. 256/2000 Sb). Celkem bylo provedeno 171 kontrol, kdy v 89 případech bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů, což představuje 52,1 %. Jedná se o 12 % nárůst zjištěných porušení oproti minulému roku, kdy zjištěné nedostatky dosahovaly 39,3 %. Chování poskytovatelů pohřebních služeb se za uvedené období zhoršilo.

Kontroly - pohřební služby 2016 od 1. 4. 2016 do 30. 9. 2016
Inspektorátpočet kontrol kontroly se zjištěnímzjištění v procentech
Středočeský a Hl. město Praha15320,0 %
Jihočeský a Vysočina241145,8 %
Plzeňský a Karlovarský7228,6 %
Ústecký a Liberecký453680,0 %
Královéhradecký a Pardubický17423,5 %
Jihomoravský a Zlínský291241,4 %
Moravskoslezský a Olomoucký342161,8 %
Celkem1718952,1 %


Zjištěné nedostatky a uložené sankce

Nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to:

- ve 47 případech došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)

- ve 39 případech prodávající nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některý z povinných údajů (§15 odst. 3)

- ve 14 případech bylo kvalifikováno porušení povinnosti vydat spotřebiteli na jeho žádost řádně vyplněný doklad o zakoupení výrobků či poskytovaných služeb, tj. se všemi povinnými údaji (§ 16 odst. 1)

- v 11 případech bylo zjištěno porušení ustanovení, kdy prodávající a poskytovatelé služeb nedodrželi svoji povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat (§ 3 odst. 1 písm. c).

- v 9 případech bylo zjištěno porušení informačních povinností, kdy prodávané výrobky musí být přímo viditelně a srozumitelně označené výrobcem, dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, atd. (ustanovení § 10 odst. 1,3,4)

- v 19 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele


Ve 2 případech došlo k porušení zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, neboť prodávající použil úředně neověřené měřidlo. V rámci kontrolní akce byly vydány zákazy prodeje na 93 kusů výrobků v celkové částce 17 811 korun.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo Českou obchodní inspekcí pravomocně uloženo celkem 77 pokut v celkové hodnotě 220 000 korun. Vzhledem k tomu, že v této specifické oblasti služeb stále dochází k porušování zákona, bude kontrolní akce zařazena do plánu kontrol i v roce 2017.


Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Ilustrační obrázek: Pixabay
17.01.2017 (autor Redakce)



Související

Srovnávač nabídek dodavatelů elektřiny a plynu

vydáno 27.03.2024

Pokud uvažujete o změně dodavatele elektřiny nebo plynu, vyzkoušejte srovnávač nabídek Energetického regulačního úřadu, nyní s novou funkcí načítání dat z faktury dodavatele. Srovnávač ERÚ aktuálně porovnává nabídky od 33 dodavatelů elektřiny a 30 dodavatelů plynu.

Téma: Ochrana spotřebitele

Nastavení záloh na dodávku energií

vydáno 19.02.2024

Energetický regulační úřad řeší ve zvýšené míře důsledky špatně nastavených záloh na dodávky energií. Ty mohou ve vyúčtování vést nejen k vysokým nedoplatkům (nízké zálohy), ale i přeplatkům (vysoké zálohy) až v řádu desetitisíců, které někteří dodavatelé odmítají svým zákazníkům vracet. V období, kdy mnoha...

Téma: Ochrana spotřebitele

Vysoká kvalita potravin oceněných značkami KLASA a Regionální potravina

vydáno 24.01.2024

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pravidelně uskutečňuje kontrolní akce se zaměřením na potraviny oceněné značkami KLASA a Regionální potravina. Výsledky za rok 2023 potvrdily, obdobně jako v minulých letech, jejich velmi vysokou jakost a bezpečnost. Z hlediska zjištění SZPI se jedná o jednu z nejméně...

Téma: Ochrana spotřebitele


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz