Úvodní stránka

Začíná čas na podání Přehledu o příjmech a výdajích podnikatelů a živnostníků

 

Týká se vás duben, květen, nebo srpen? Nejvíc spěchat s Přehledem o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti musí malí podnikatelé, co ani nepodávají daňové přiznání. Ti, kdo mají daňového poradce, naopak mají ještě času dost.

Nejzazším termínem pro podání Přehledu o příjmech a výdajích je pro většinu osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) datum 4. května 2015. Termín se odvíjí od lhůty pro podání daňového přiznání – OSVČ je povinna zdravotní pojišťovně předložit Přehled nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém měla podat daňové přiznání za uplynulý kalendářní rok.

Osoby samostatně výdělečně činné, které nemají povinnost podat daňové přiznání za rok 2014, musí podat své zdravotní pojišťovně Přehled do 8. dubna 2015.

Pokud podnikateli zpracovává daňové přiznání daňový poradce, je pro něj nejzazším termínem pro předložení Přehledu za rok 2014 až 3. srpen 2015. Musí ale tuto skutečnost zdravotní pojišťovně doložit do 30. dubna, např. předložením kopie plné moci, kterou zmocnil daňového poradce ke zpracování daňového přiznání.

Částku pojistného je jeho plátce povinen si sám vypočítat jako 13,5 % z vyměřovacího základu za rozhodné období. Formulář Přehled o příjmech a výdajích na webových stránkách VZP je ale možno přímo vyplnit, sám vás povede. V papírové podobě si ho můžete vyzvednout na kterémkoli pracovišti VZP. Platí ale jen pro pojištěnce VZP ČR; každá zdravotní pojišťovna používá své formuláře.

Kdy zaplatit pojistné?

Od data podání Přehledu se pak odvíjí termín pro zaplacení doplatku pojistného. Rozdíl mezi zaplacenými zálohami a vypočtenou výší pojistného je splatný vždy nejpozději do 8 dnů po dni, ve kterém byl, popřípadě měl být podán Přehled. Pokud termín připadá na sobotu, neděli, nebo svátek, je regulérním termínem následující pracovní den. Termínem pro zaplacení je tedy letos pro většinu OSVČ maximálně pondělí 12. května (jestliže ale Přehled podáte dřív, je třeba datum pro platbu vypočítat podle skutečného data podání Přehledu).

Dnem platby pojistného ovšem není den odepsání platby z účtu plátce, ale den, kdy dojde k připsání pojistného na účet banky konkrétní zdravotní pojišťovny. Při platbě složenkou je třeba počítat s další časovou rezervou dvou pracovních dnů na převod mezi poštou a jejím poskytovatelem platebních služeb.

U osob, které daňové přiznání nepodávají, je doplatek pojistného splatný do 8 dnů po podání Přehledu, tedy maximálně do 16. dubna.

Podnikatelé s daňovým poradcem datum svého doplatku pojistného počítají od svého data podání Přehledu; maximálně to může být 11. srpen 2015.

Vyplývá-li z Přehledu naopak přeplatek, považuje se podání Přehledu automaticky za žádost o jeho vrácení (jestliže plátce nepožádal o použití této částky na úhradu zálohy na pojistné na další období). Případný přeplatek zdravotní pojišťovna vrátí do jednoho měsíce. Plátce pojistného ale nesmí mít vůči zdravotní pojišťovně jiný splatný závazek. Má-li takový závazek, použije se přeplatek pojistného k jeho úhradě.

Od měsíce, kdy byl nebo měl být podán Přehled, je nutno platit zálohy na zdravotní pojištění v nové výši, která vyplynula z Přehledu. Minimální částkou měsíční zálohy na pojistné v roce 2015 je 1 797 Kč; tu musí platit všechny OSVČ, které jsou povinny hradit zálohy na pojistné a dodržet minimální vyměřovací základ.

Více informací najdete na http://www.vzp.cz/platci.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí

Téma: Daně a poplatky / Podnikání, Zdroj: Všeobecná zdravotní pojišťovna
26.03.2015 (autor Redakce)



Související
 

Registr živnostenského podnikání

vydáno 23.01.2017

IS RŽP je procesně orientovaný centrální informační systém, jehož správcem je MPO. Prostřednictvím IS RŽP je vykonávána státní správa na úseku živnostenského podnikání v České republice a již od března roku 2006 spravují živnostenské úřady všech stupňů veškeré údaje vedené v živnostenském rejstříku, který je součástí...

Téma: Podnikání

Finanční správa registruje 100% zvýšení tržeb

vydáno 20.01.2017

Elektronická evidence tržeb funguje plynule a bez problémů. Do systému se od spuštění zapojilo již 43 tis. poplatníků, kteří odeslali celkem 119 mil. účtenek. Průměrná doba odezvy, která je měřena i nezávislými třetími stranami, se pohybuje pod setinou sekundy.

Téma: Daně a poplatky / Podnikání

Elektronická evidence tržeb jde do druhého kola

vydáno 16.01.2017

Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje již 1. března 2017. Dotkne se odhadem 250 tisíc podnikatelských subjektů z maloobchodu a velkoobchodu. Podnikatelé by neměli odkládat podání žádosti o autentizační údaje na poslední chvíli.

Téma: Daně a poplatky

Anketa
 

Navštěvují nebo navštěvovaly Vaše děti jesle?

Hlasovalo 159 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz