Vyhodnocení možnosti využití šeku k bezhotovostní platbě za vykoupený kovový odpad podle zákona o odpadech

Soulad pojmu šek s pojmem bezhotovostní platby dle § 18 odst. 5 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů.

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) stanoví v § 18 odst. 5, že „provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za vykoupený nebo odebraný odpad stanovený prováděcím právním předpisem podle odstavce 11 poskytovat úplatu pouze převodem peněžních prostředků prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo provozovatele poštovních služeb formou poštovního poukazu.“ Zákon tak definuje bezhotovostní platbu poskytovanou za vykoupený kovový odpad, a to v návaznosti na novelu vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, kterou byl zákaz poskytování úplaty v hotovosti za vykoupený odpad rozšířen na všechny kovové odpady uvedené v § 8 odst. 2 této vyhlášky.

Převod peněžních prostředků je zákonem č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, definován jako jeden z typů platebních transakcí a také jako platební služba. Zákon o platebním styku naopak v § 3 odst. 3 stanoví, že platební službou není vydávání šeků.

Na základě těchto ustanovení lze dojít k závěru, že se pojem platba šekem nekryje s pojmem převod peněžních prostředků, a platbu šekem tak nelze považovat za převod peněžních prostředků.

Dále, šek je upraven v zákoně č. 191/1950 Sb., zákon směnečný a šekový, ve znění pozdějších předpisů. Ačkoli pojem šek není v zákoně definován, je možno jej dle komentářové literatury definovat jako „dlužnický cenný papír, vystavený v zákonem stanovené formě, kterým výstavce bezpodmínečně přikazuje jiné osobě, zpravidla bance, u níž má pohledávku, se kterou je oprávněn šekem disponovat, aby tato osoba zaplatila majiteli šeku peněžitý obnos šekem stanovený“. Zákonem požadované náležitosti šeku neobsahují identifikační údaje osoby, které mají být peněžní prostředky vyplaceny.

Závěr

· Šek tedy nezajišťuje identifikaci osoby příjemce platby , a neodpovídá tak věcnému záměru nové právní úpravy bezhotovostní platby ve smyslu zákona o odpadech.

· Hlavním účelem zavedení bezhotovostní platby za výkup kovů je snížení trestné činnosti spojené s krádežemi kovových předmětu a jejich prodejem do zařízení ke sběru a výkupu odpadů a zajištění lepší kontrolovatelnosti výkupu kovů.

· Proto je třeba pojem „převod peněžních prostředků prostřednictvím provozovatele platebních služeb“ vykládat jako převod peněžních prostředků z účtu na účet. Pouze takový převod umožňuje identifikaci příjemce této platby a poskytuje důležité informace, jak pro kontrolní orgány v oblasti odpadového hospodářství, tak pro orgány činné v trestním řízení. Šek takovou identifikaci osoby příjemce platby nezajišťuje, neboť uvedení identifikačních údajů o osobě příjemce není podstatnou náležitostí šeku dle zákona směnečného a šekového.


Jan Maršák
zástupce ředitele odboru odpadů MŽP


29.09.2015 (autor Redakce)



Související

Podpora přirozeného prostředí a výskytu perlorodky říční v povodí Malše

vydáno 26.04.2017

Ministerstvo životního prostředí zahájilo realizaci projektu „MALSEMUSCHEL - Podpora přirozeného prostředí a výskytu perlorodky říční (Margaritifera margaritifera) v povodí Malše“. Cílem projektu je posílit populaci kriticky ohrožené perlorodky říční v hraničním toku řeky Malše vysazením mladých jedinců, popsat...

Téma: Životní prostředí

Rok 2016 byl pro české projekty v programu LIFE rekordní

vydáno 24.04.2017

Program LIFE již čtvrt století poskytuje podporu projektům v oblasti životního prostředí a klimatu v Evropské unii. Od roku 1992 bylo v EU zrealizováno více než 4 600 projektů za 5 miliard eur. V České republice bylo v programu LIFE od roku 2004 , kdy jsme vstoupili do EU, schváleno 14 projektů, které mají pozitivní...

Téma: Životní prostředí

ČIŽP - vloni 15 900 kontrol, pokuty za více než 130 milionů

vydáno 20.04.2017

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) provedla vloni 15 883 kontrol, což je o více než 200 než v roce 2015 (15 677) a uložila 2887 pokut (o 54 méně než v roce 2015) v celkové výši 130 717 343 korun. Na jednoho inspektora připadlo v roce 2016 v průměru 40 kontrol. Nejvíce narostl počet kontrol v oblasti ochrany...

Téma: Životní prostředí

Anketa

Domníváte se, že je vhodné soužití dvou a více generací v jedné domácnosti?

ano  11
ne  36

Hlasovalo 47 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz