Výdaje za materiál a služby na ministerstvech - velké rozdíly v cenách a chyby ve výběrových řízeních

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak a kolik peněz vynaložily Ministerstvo obrany (MO), Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a Ministerstvo zemědělství (MZe) na nákup materiálu a služeb. Kontroloři se zaměřili na výdaje za nákup kancelářských potřeb, jazykové vzdělávání, poradenské služby nebo ostrahu a úklid budov jednotlivých resortů. Prověřili výdaje v letech 2013 a 2014 za téměř 245 milionů korun. Nehospodárný postup při vynakládání peněz zjistili kontroloři u všech tří ministerstev. Chyby našli i v účetnictví a zadávání veřejných zakázek.

Kontroloři zjistili, že MO nesprávně zadávalo zakázky na nákup kancelářských potřeb a tonerů jako zakázky malého rozsahu. Celková hodnota dodávek byla ale v kontrolovaných letech 79 milionů korun bez DPH. Překročila tak limit daný zákonem pro tento typ zakázek. MO proto nemohlo vybírat z více nabídek a vybrat případně výhodnějšího dodavatele. Ministerstvo tímto postupem porušilo rozpočtovou kázeň. Při kontrole výdajů za kancelářské potřeby NKÚ také zjistil, že cena za jedno balení 500 kusů kancelářského papíru A4 se u jednotlivých resortů výrazně lišila. V kontrolovaných letech za něj ministerstva platila od téměř 67 korun do téměř 86 korun.

Také při prověřování výdajů na jazykové kurzy odhalila kontrola u jednotlivých ministerstev velké rozdíly. MPSV například platilo za jednu lekci angličtiny 1,5 krát víc než MO. Ceny za lekci angličtiny se u ministerstev v kontrolovaném období pohybovaly od 299 do 450 korun. Kontroloři také zjistili, že MZe zaplatilo v roce 2013 téměř 2,5 milionu korun s DPH za jazykové kurzy, které měly proběhnout až v dalším roce. Jednomu poskytovateli dokonce zaplatilo dopředu přes 1,4 milionu korun. MZe tak porušilo rozpočtovou kázeň.

Kontroloři prověřili i výdaje za poradenské, konzultační a právní služby. Zjistili, že MZe zaplatilo za účast odborného experta na dvanácti veřejnosprávních kontrolách téměř 4,7 milionu korun, i když má pro tyto kontroly samostatný odbor s 20 zaměstnanci.

Velké rozdíly v jednotkových cenách našla kontrola i v platbách ministerstev za úklid budov. Ceny za úklid 100 m2 plochy se v kontrolovaných letech pohybovaly od téměř 226 korun bez DPH u MO do 1 370 korun bez DPH u MPSV. Kontroloři navíc zjistili, že MPSV platilo měsíčně za úklid v jedné budově o 3,5 tisíce korun víc, než mělo ve smlouvě. To, že byla na fakturách vyšší cena, ministerstvo nezjistilo a platilo vyšší cenu už od roku 2009. MPSV tak celkem zaplatilo úklidové firmě navíc přes 101 tisíc korun a porušilo tím rozpočtovou kázeň.

Kromě úklidu prověřili kontroloři i náklady na ostrahu budov ministerstev. Zjistili, že MPSV v kontrolovaném období neověřovalo, jestli je pro něj výhodné zajišťovat ostrahu jedné z budov vlastními zaměstnanci. Zabývat se tím začalo až v roce 2015. Z analýzy ministerstvo zjistilo, že platilo za ostrahu vlastními zaměstnanci až 190 korun za hodinu. To bylo o 91,5 % víc, než byla průměrná cena za hodinu této služby podle Českého statistického úřadu. V roce 2015 proto ve veřejné soutěži vybralo externího dodavatele s cenou 86 korun za hodinu bez DPH.


Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

Dokumenty ke stažení:
Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/34 (pdf, 492 kB)


29.08.2016 (autor Redakce)



Související

Lesy ČR vyhlásily lesnické tendry na období 2018 až 2022

vydáno 21.11.2017

Lesy ČR vypsaly lesnické tendry na období 2018 až 2022. Týkají se převážně územních jednotek, na nichž bude k 31. prosinci 2017 ukončen smluvní vztah dohodou. Jde o 109 veřejných zakázek spojených s prováděním těžebních, pěstebních a komplexních lesnických činností. Nabídky mohou firmy podávat do 3. ledna. Soutěží se...

Téma: Veřejné zakázky / Zemědělství

Volební rok - objem zadaných veřejných zakázek roste

vydáno 08.09.2017

Zadávání veřejných zakázek v České republice nadále vykazuje výrazně kladnou bilanci, přičemž v meziročním srovnání jde o nárůst až o 91,2 procenta z hlediska objemu zakázek a 173,6 % z hlediska jejich počtu. Za prvních sedm měsíců roku 2017 bylo vyhlášeno celkem 4565 nových veřejných zakázek v souhrnné hodnotě 172,5...

Téma: Veřejné zakázky

Nová pravidla při zadávání veřejných zakázek zohlední nároky životního prostředí i sociální hlediska

vydáno 31.07.2017

Vláda schválila nová pravidla pro uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy. Ministerstva, kraje, obce a další by tedy měly při svých nákupech zboží a služeb zohledňovat environmentální i sociální, resp. širší společenské aspekty.

Téma: Veřejné zakázky

Anketa

Byl Vám již vystaven eRecept?

ano  111
ne  92
nevím, co to je  30

Hlasovalo 233 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2018, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz