Úvodní stránka

Stížnosti na parkovací zóny ombudsman řešit nemůže

 

V poslední době roste počet stížností na parkovací zóny v Praze. Jejich zavedení je však v souladu se zákonem a je zcela v pravomoci obcí a měst tímto způsobem parkování na svém území upravit. Veřejný ochránce práv není oprávněn do rozhodování samosprávy zasahovat.

Zástupce ombudsmanky v posledních třech měsících řešil už téměř třicet stížností na tzv. modré zóny placeného stání v pražských městských částech. Stěžovatelé nesouhlasí s výší úhrady za používání parkovacích míst, namítají, že radnice prodává víc karet, než kolik je v modré zóně parkovacích míst, napadají podmínku trvalého pobytu i vlastnictví vozidla. Celkově považují zavedení parkovacích zón za diskriminační a zasahující do svobody pohybu.

Rozhodování samosprávy je z působnosti ombudsmana vyloučeno. Zástupce ombudsmanky se tedy nemůže zabývat stížnostmi na zřizování parkovacích zón, ani na ceník parkovacích karet a lístků. Upozorňuje je tedy, že zavádění parkovacích zón je v souladu se zákonem o pozemních komunikacích, což potvrdil i Nejvyšší správní soud, který se v minulosti pražskými parkovacími zónami zabýval, a to včetně otázek svobody pohybu, parkování při nutnosti naložit a vyložit náklad i vazby vydávání parkovacích karet na trvalý pobyt v dané zóně. Podle Nejvyššího správního soudu jsou parkovací zóny přípustné a nepřekračují zákonný rámec.

Časté námitky:

Prodávání více karet, než je parkovacích míst

Parkovací karta nemá za cíl zajistit jejímu držiteli nárok na parkovací místo, ale umožnit mu v dané zóně zaparkovat, je-li nějaké místo volné. Ne vždy jsou všichni majitelé parkovacích karet aktuálně v dané městské části přítomni a volná kapacita míst se tedy v čase mění.

Dlouholeté bydlení v městské části, ale s evidenčním místem trvalého pobytu jinde

Je na každém, aby si místo svého trvalého pobytu zvolil. Z tohoto rozhodnutí mu pak plynou další práva a povinnosti. Touto otázkou ve vztahu k parkovacím zónám se zabýval Nejvyšší správní soud a konstatoval, že nejde o diskriminaci, pokud obec umožní zakoupit dlouhodobou parkovací kartu osobám, které zde mají místo trvalého pobytu nebo tu vlastní nemovitost, případně právnickým osobám, které zde mají sídlo nebo provozovnu.

Obyvatelé Prahy nemohou volně parkovat ve všech městských částech

Hlavní město Praha má mezi městy specifické postavení. Z důvodu své velikosti i důležitosti je její území současně krajem. Jednotlivé městské části jsou tedy podle zákona o pozemních komunikacích obcemi, které si mohou rozhodovat o organizování dopravy.

Provozování trvale zapůjčeného auta

Podmínka vlastnictví nebo provozování vozidla doložená velkým technickým průkazem, případně smlouvou o leasingu nebo z půjčovny, je zcela v souladu se zákonem. Řešením by tedy bylo přepsání (odkup nebo darování) vozidla.

Nemožnost dopravovat dítě do zájmových kroužků v městské části s parkovacími zónami

Je věcí každého rodiče, aby vybral dítěti kroužky podle jeho a svých časových i dalších možností. I když může být nutnost hledání místa k parkování poblíž kroužku po zavedení parkovacích zón komplikovaná, neznamená to, že jsou parkovací zóny diskriminační. Problémy s parkováním jsou obdobné ve všech městech a obvykle se jako řešení nabízí hustší síť hromadné dopravy. Praha v tom není výjimkou.

Téma: Doprava / Právo a zákony / Samospráva a regiony, Zdroj: Veřejný ochránce práv, Ilustrační obrázek: MichaelGajda
21.09.2016 (autor Redakce)


Související
 

Mezi nejčastějšími přestupky letošní plavební sezony bylo nerespektování signálních znaků i alkohol

vydáno 07.12.2016

Státní plavební správa zvýšila výkon svého dozoru na vodních cestách České republiky. V letošní plavební sezoně zkontrolovala celkem 1302 plavidel, přičemž u 328 z nich zjistila porušení právních předpisů. Častokrát se jednalo o nerespektování signálních znaků, výjimečné ale nebylo ani vedení malých plavidel pod...

Téma: Doprava / Právo a zákony

10% kofinancování pro obce na územní studie krajiny

vydáno 06.12.2016

Úspěšní příjemci dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj na projekty pořízení územních studií krajiny mohou zároveň čerpat desetiprocentní dotaci z Národního programu Životní prostředí a díky tomu pokrýt celkové náklady na jejich zpracování. Územní studie...

Téma: Samospráva a regiony / Veřejné finance / Životní prostředí

20 miliónů na bezbariérové přístupy

vydáno 06.12.2016

Celkem dvaceti miliony korun hodlá Ministerstvo pro místní rozvoj v příštím roce pomoci městům a obcím v odstraňování bariér. O dotace z nového programu Bezbariérové obce 2017 je možné žádat od 5. prosince až do 31. ledna 2017.

Téma: Samospráva a regiony / Veřejné finance

Anketa
 

Kolik korun letos plánujete utratit za vánoční dárky?


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2016, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz