Úvodní stránka

Spotřebitelé se nově mohou bránit mimosoudně. Ušetří jim to čas a peníze

 

Od letošního února se mohou čeští spotřebitelé začít bránit mimosoudní cestou a to díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím je totiž často komplikované a zdlouhavé. Tento způsob vyjednávání má proto lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

Vymahatelnost spotřebitelských práv je v praxi obtížná. Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a finančně nákladný. Proto MPO zavádí nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
"Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Před tím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, je třeba, aby se spotřebitel pokusil své právo uplatnit u prodávajícího. Jinými slovy, spotřebitel se nejprve musí pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem, teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci. Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je přístupný na webových stránkách České obchodní inspekce. Jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat, přibližuje Jan Mládek: "Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před Českou obchodní inspekcí."

Nedojde-li však k dohodě na obou stranách, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.

03.02.2016 (autor Redakce)


Související
 

Pokuty chovatelům v loňském roce za rekordních 28,5 miliónu

vydáno 18.01.2017

Státní veterinární správa (SVS) uložila loni chovatelům zvířat, výrobcům či prodejcům potravin živočišného původu pokuty v souhrnné výši 28,5 milionu korun. Výše pokut meziročně vzrostla více než o desetinu na rekordní hodnotu. Příčinou růstu pokut je zejména zintenzivnění kontrol v oblasti potravin živočišného...

Téma: Ochrana spotřebitele / Zemědělství a potravinářství

Nepoctivost poskytovatelů pohřebních služeb roste

vydáno 17.01.2017

Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje činnost pohřebních služeb na celém území ČR. Výsledky kontrol ukazují, že se situace v této citlivé oblasti podnikání příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2015 zaznamenali inspektoři ČOI při kontrolách v roce 2016 nárůst nedodržení zákonných povinností o 12 procent....

Téma: Ochrana spotřebitele

Hasicí přístroj by měl hasit

vydáno 11.01.2017

Hasicí přístroje jsou důležitým bezpečnostním protipožárním prostředkem. Na jejich rychlém a funkčním použití často závisí i záchrana lidského života. Na kontrolu jednoho z nejrozšířenějších typů hasicího přístroje v ČR se zaměřila kontrola České obchodní inspekce. Jednalo se o práškový hasicí přístroj, který je díky...

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa
 

Navštěvují nebo navštěvovaly Vaše děti jesle?

Hlasovalo 99 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz