Spotřebitelé se nově mohou bránit mimosoudně. Ušetří jim to čas a peníze

Od letošního února se mohou čeští spotřebitelé začít bránit mimosoudní cestou a to díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím je totiž často komplikované a zdlouhavé. Tento způsob vyjednávání má proto lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

Vymahatelnost spotřebitelských práv je v praxi obtížná. Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a finančně nákladný. Proto MPO zavádí nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
"Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Před tím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, je třeba, aby se spotřebitel pokusil své právo uplatnit u prodávajícího. Jinými slovy, spotřebitel se nejprve musí pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem, teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci. Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je přístupný na webových stránkách České obchodní inspekce. Jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat, přibližuje Jan Mládek: "Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před Českou obchodní inspekcí."

Nedojde-li však k dohodě na obou stranách, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.


03.02.2016 (autor Redakce)



Související

V březnu kontrola jakosti PHM zaznamenala mírné zhoršení

vydáno 28.04.2017

Česká obchodní inspekce při pravidelné kontrole jakosti pohonných hmot v měsíci březnu zaznamenala mírné zhoršení. Z celkového počtu 246 vzorků pohonných hmot nevyhovělo stanoveným jakostním požadavkům 5 odebraných a laboratorně kontrolovaných vzorků, což je o 2 nevyhovující vzorky více než v měsíci únoru. V rámci...

Téma: Ochrana spotřebitele

I na slevě můžete prodělat

vydáno 24.04.2017

Nákup zboží za akční ceny se nemusí vždy vyplatit. V české obchodní síti se i v roce 2016 spotřebitel setkával s tím, že deklarovaná cena zboží ve slevě byla při platbě u pokladny zcela jiná. V roce 2016 Česká obchodní inspekce uskutečnila 5 355 kontrol zaměřených na dodržování nabídky a prodeje zboží za akční slevy...

Téma: Ochrana spotřebitele

Mimořádná akce ČOI zajistila zboží v hodnotě téměř 700 tisíc

vydáno 24.04.2017

Opakované porušení práv duševního vlastnictví se tradičně objevuje v příhraničních oblastech na tržnicích. To potvrdila i mimořádná kontrola České obchodní inspekce Ústeckého a Libereckého kraje v obci Hřensko, při které inspektoři zajistili 1 430 kusů napodobenin v celkové hodnotě originálů 676 800 korun.

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa

Domníváte se, že je vhodné soužití dvou a více generací v jedné domácnosti?

ano  30
ne  90

Hlasovalo 120 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz