Úvodní stránka

Spotřebitelé se nově mohou bránit mimosoudně. Ušetří jim to čas a peníze

 

Od letošního února se mohou čeští spotřebitelé začít bránit mimosoudní cestou a to díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím je totiž často komplikované a zdlouhavé. Tento způsob vyjednávání má proto lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

Vymahatelnost spotřebitelských práv je v praxi obtížná. Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a finančně nákladný. Proto MPO zavádí nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
"Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Před tím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, je třeba, aby se spotřebitel pokusil své právo uplatnit u prodávajícího. Jinými slovy, spotřebitel se nejprve musí pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem, teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci. Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je přístupný na webových stránkách České obchodní inspekce. Jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat, přibližuje Jan Mládek: "Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před Českou obchodní inspekcí."

Nedojde-li však k dohodě na obou stranách, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.

03.02.2016 (autor Redakce)


Související
 

Spotřebitelé nyní najdou na obalu i výživové údaje o potravinách

vydáno 09.12.2016

Od 13. prosince vstupuje v platnost povinnost pro výrobce informovat na obalu o výživových hodnotách potraviny. Zákazníci se tak nově budou moci o nákupu rozhodovat například podle energetické hodnoty, množství tuků, soli nebo cukru.

Téma: Ochrana spotřebitele / Právo a zákony / Zemědělství a potravinářství

Na co si dát pozor na adventních trzích v sousedních zemích

vydáno 01.12.2016

Mnozí Češi se chystají na adventní trhy ve Vídni, Drážďanech a jiných místech sousedních zemí. Jaké problémy provázejí stánkový prodej v Německu, Rakousku, Polsku či na Slovenku a jaké triky používají tamní prodejci i kapesní zloději, informuje síť Evropských spotřebitelských center.

Téma: Ochrana spotřebitele

Stažení rizikové šarže čokolády Milka

vydáno 01.12.2016

Na základě podnětu spotřebitele přistoupila společnost Mondelez Czech Republic s.r.o. ke stažení rizikové šarže tabulkové mléčné čokolády Milka Hazelnut v balení 100 g. Předmětná výrobní šarže OOA0663132 s označením data minimální trvanlivosti do 5/5/2017 již byla dle sdělení společnost Mondelez Czech Republic s.r.o....

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa
 

Kolik korun letos plánujete utratit za vánoční dárky?


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2016, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz