Sněmovna schválila novelu zákona o pozemních komunikacích

Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a to včetně pozměňovacího návrhu připouštějícího do budoucna možnost navýšení rychlosti na našich dálnicích až na 150 km/h. Ministr Dan Ťok se postavil proti tomuto záměru. Cílem ministerstva je sjednotit českou dálniční síť, nikoli navyšovat rychlost. Kromě nového pojetí dálniční sítě novela přináší i řadu dalších důležitých změn. Od 1. ledna 2016 změní pravidla pro odtahy motorových vozidel, zavádí sankce za znečištění účelových komunikací, ale také dává obcím možnost zakázat na svém území jízdu nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun v případě, že jde o tranzitní dopravu.

Hlavním cílem je zjednodušit označení našich silnic nejen pro domácí, ale také pro zahraniční řidiče. Motoristé se tak od 1. ledna 2016 už nesetkají s pojmem rychlostní komunikace, nově budou naši páteřní silniční síť tvořit pouze dálnice. Na vybraných úsecích silnic I. třídy, které vyhovují z hlediska bezpečnostních parametrů, bude umístěna značka „silnice pro motorová vozidla“ a rychlost se bude moci zvýšit z 90 na 110 km/h. Takový krok ale bude muset schválit příslušný kraj poté, co se ověří bezpečnostní požadavky.

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit. Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Rozhodnutí poslanců dát do zákona možnost zvýšit rychlost na 150 km/h není ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Zcela jiná je ovšem situace u vybraných úseků silnic I. třídy, které jsou směrově dělené a mají mimoúrovňová křížení. „Na těchto úsecích chceme zákonem od příštího roku umožnit zvýšení rychlosti z 90 km/h na 110 km/h, protože tomu konstrukčně odpovídají. I v tomto případě ale zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek schválit příslušný kraj a vyšší rychlost nesmí ohrožovat bezpečnost řidičů,“ doplnil Ťok.

Novela zákona o pozemních komunikacích dále posílí pravomoce obcí s rozšířenou pravomocí, které budou moci omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích II. a III. tříd. Výjimka z takového zákazu se bude vztahovat pouze na kamion, který má v místě nakládku, vykládku, údržbu nebo opravu či sídlo/provozovnu. „Obce s rozšířenou působností tak budou mít v zákoně nástroj k tomu, aby zamezili objíždění placených úseků dálnic po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podmínkou pro zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun bude vyjádření dopravní policie, která bude mít možnost v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vydat nesouhlasné stanovisko.

Vlastníka komunikace zůstane povinnost sdělit alespoň 7 dní předem, že je na vozovce zakázáno zastavit nebo stát, pokud tam má probíhat oprava, údržba nebo čištění komunikace. To ovšem nebude platit pro náhlé omezení, například v podobě vzniku havárie vodovodního potrubí apod. Změna nastane po ukončení akce. V případě, že majitel vozidla předtím povinnost nesplnil, může vlastník komunikace vůz odtáhnout, avšak po ukončení akce jej musí vrátit na příslušné místo, nebo místo jemu nejbližší. Odstavení vraků nově novela výslovně zakazuje. Po dvou měsících musí být vrak zlikvidován na náklady posledního známého vlastníka. Za znečištění nebo poškození účelové komunikace pak podle zákona obce mohou nově udělit sankci až 200 tisíc korun.

Novelu zákona o pozemních komunikacích nyní posoudí ještě Senát a prezident.


Téma: Doprava, Zdroj: Ministerstvo dopravy, Logo: mdcr.cz
30.04.2015 (autor Redakce)



Související

Dostavba Pražského okruhu je zase o krok blíž

vydáno 21.04.2017

Stavba další části Pražského okruhu propojující dálnici D1 s Běchovicemi a hradeckou dálnicí D11 se o další krok přiblížila. Ředitelství silnic a dálnic zajistilo zpracování a předalo Ministerstvu životního prostředí dokumentaci nutnou pro posouzení vlivu na životní prostředí. Ministerstvo plánuje vydat stanovisko do...

Téma: Doprava

Řízení letového provozu mělo v roce 2016 rekordní obrat - 4 miliardy

vydáno 21.04.2017

Státní podnik Řízení letového provozu České republiky (ŘLP) dosáhl za rok 2016 hrubého zisku v celkové výši 480 milionů korun a to při rekordním obratu 4 miliard. Tím výrazně překročil plánovaný výsledek hospodaření.

Téma: Doprava / Ekonomika

Každý jsme jiný a odbouráváme jinak

vydáno 13.04.2017

Každý z nás je jiný. Každý z nás reaguje na stejné věci jinak. A platí to i o alkoholu. Každý z nás jej odbourává jinak. Proto BESIP připravil test odbourávání alkoholu, aby ukázal, jak rozdílné může být jeho zpracování organismem u 10 lidí.

Téma: Doprava

Anketa

Kde kupujete med?

v obchodě  22
od včelaře  299
v obchodě i od včelaře  28
med nekupuji  25

Hlasovalo 374 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz