Pozor v e-shopech: 'cookies' nejsou sušenky

V angličtině sice slovo „cookies“ znamená sušenky, ale když takový překlad používá internetový obchod v upozornění na soubory cookies, pak něco není v pořádku. Množí se případy, kdy si lidé objednali zboží z e-shopu psaného se špatnou češtinou a s doménou .cz, a přitom se za ní ukrýval prodejce z Číny, který dodal jiný či nekvalitní výrobek, nebo nedodal nic. Vánoční nákupy jsou tady a spotřebitelé by si měli vždy zjistit, zda podnikatel na sebe uvádí řádný kontakt a informuje o právech spotřebitelů při nákupu online. Mohou se tak vyhnout podvodu.

Češi se obracejí na Evropské spotřebitelské centrum v případech, kdy si objednali zboží z e-shopu s evropskou doménou .cz, .de nebo .fr, ale přitom zboží nepřišlo nebo přišlo nekvalitní, a to z Číny. Takže bylo navíc nutné platit clo, s čímž spotřebitel nepočítal.

Kdo mi to prodal?

„Když lidé chtějí problém řešit, mnohdy zjistí, že ani neví, komu peníze poslali. Když výrobek přijde, není přiloženafaktura a na webových stránkách chybíjakýkoli identifikační údaj a kontakt, přestože to evropské předpisy vyžadují,“ upozorňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které spotřebitelům bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

V rizikových e-shopech bývá v sekci „Kontakty“ pouze kontaktní formulář, ale na zaslané zprávy prodejce buď nereaguje, nebo nabízí zaslání jiného zboží, což je pro nespokojené zákazníky nepřijatelné.

„Na některých stránkách je také použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ‚sušenky‘. To by spotřebitelé měli brát jako varovný signála v takovém e-shopu nejlépe nenakupovat,“ uvádí Ondřej Tichota.

Jak dostat peníze zpět?

„Pokud spotřebitel platil kartou, jediným řešením, jak dostat peníze zpět, může být tzv. chargeback, tedy mezibankovní nástroj, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout zaplacenou částku zpět od banky obchodníka,“ říká Ondřej Tichota.

K použití chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákonapovinni, ale mnozího pro své klienty rádi provedou. Pokud spotřebitel za zboží zaplatil bankovním převodem, služby zvané chargeback není možné využít.

Jak poznat online podvod

V poslední době se objevují také názvy domén e-shopů, které nemusí vůbec souviset se zobrazeným sortimentem. Jako příklad lze použít www.bitvaoberlin.cz – nenabízí nic, co souvisí s válkou či Berlínem, ale textil a obuv. Prodejce si lze také prověřit díky návodu na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

Rizikové e-shopy na webu ČOI

V posledních měsících přibývá internetových stránek v sekci ‚Rizikové e-shopy‘ na webu České obchodní inspekce. Informace tohoto dozorového orgánu tedy lze využít při ověřování online prodejců před samotným nákupem.

Evropské spotřebitelské centrumČR bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory z jiných zemí Evropské Unie, Norska a Islandu. Poskytuje informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu. Je členem sítě Evropských spotřebitelských center a jeho činnost je financována Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí.

Základní znaky nedůvěryhodného e-shopu:

  • Ne zcela profesionální design.
  • Nikde není uvedeno, kdo je prodejce. Přijde-li nekvalitní či jiná než objednaná věc, není ji tedy kam vrátit.
  • Chybí obchodní podmínky (či jsou zcela nedostačující) a informace o možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů.
  • Místo kontaktů je jen kontaktní formulář.
  • „Strojová“ čeština – je vidět, že stránku překládal automat. To, že soubory cookies jsou zde uváděny jako „sušenky“, je jen jednou z řady možných chyb.
  • Doména je často registrována v zahraničí (přestože může mít koncovku .cz).

Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Obrázek: Pixabay
16.11.2017 (autor Redakce)



Související

Srovnávač nabídek dodavatelů elektřiny a plynu

vydáno 27.03.2024

Pokud uvažujete o změně dodavatele elektřiny nebo plynu, vyzkoušejte srovnávač nabídek Energetického regulačního úřadu, nyní s novou funkcí načítání dat z faktury dodavatele. Srovnávač ERÚ aktuálně porovnává nabídky od 33 dodavatelů elektřiny a 30 dodavatelů plynu.

Téma: Ochrana spotřebitele

Nastavení záloh na dodávku energií

vydáno 19.02.2024

Energetický regulační úřad řeší ve zvýšené míře důsledky špatně nastavených záloh na dodávky energií. Ty mohou ve vyúčtování vést nejen k vysokým nedoplatkům (nízké zálohy), ale i přeplatkům (vysoké zálohy) až v řádu desetitisíců, které někteří dodavatelé odmítají svým zákazníkům vracet. V období, kdy mnoha...

Téma: Ochrana spotřebitele

Vysoká kvalita potravin oceněných značkami KLASA a Regionální potravina

vydáno 24.01.2024

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pravidelně uskutečňuje kontrolní akce se zaměřením na potraviny oceněné značkami KLASA a Regionální potravina. Výsledky za rok 2023 potvrdily, obdobně jako v minulých letech, jejich velmi vysokou jakost a bezpečnost. Z hlediska zjištění SZPI se jedná o jednu z nejméně...

Téma: Ochrana spotřebitele


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz