Podpora venkova z evropských dotací: peníze šly i na projekty, které rozvoj nepřinesly

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil hospodaření s penězi určenými na rozvoj venkova, zaměřil se také na plnění cílů a udržitelnost projektů v této oblasti. Kontroloval prostředky rozdělované Ministerstvem zemědělství (MZe) v rámci Programu rozvoje venkova v letech 2010 až 2013. Kontroloři prověřili 120 projektů, které získaly dotace v celkové výši přesahující 375 milionů korun.

Program rozvoje venkova má přispět například k modernizaci zemědělských podniků, podpoře podnikání, rozvoji cestovního ruchu nebo rozvoji a obnově vesnic. Podle kontrolorů ale špatně nastavená pravidla MZe umožnila financovat i projekty, které k těmto účelům nesloužily. Kontroloři například prověřili 36 dotovaných kotelen na biomasu a zjistili, že 20 z nich bylo umístěno v rodinných domech, přestože dotace měly sloužit k podpoře podnikání. Příjemce dotace navíc po pěti letech, po které byl povinen kotelny provozovat, nabídl v některých případech kotle za stovky tisíc korun k odkupu za symbolickou cenu 10 korun.

Špatně nastavená dotační pravidla vedla i k tomu, že z peněz na naučné stezky příjemci dotací v neúměrné míře stavěli další stavby, jako byly třeba rozhledny nebo altány. Například u dotace ve výši 1,3 milionu korun na 190 metrů dlouhou naučnou stezku představovaly náklady na postavení rozhledny 87 % proplacených peněz. Samotná stezka při kontrole na místě nebyla v terénu znatelná a naučné tabule chyběly úplně. Pravidla také například neomezovala maximální výši dotace na vznik jednoho ubytovacího lůžka, takže se tyto náklady u kontrolovaných projektů pohybovaly od 396 tisíc do 1,4 milionu korun za jedno lůžko. Kontroloři narazili i na případ, kdy z dotací na stavby a technologie živočišné výroby proplatilo MZe i výstavbu silážního žlabu, který živočišné výrobě nikdy nesloužil ani sloužit neměl.

MZe navíc nedisponovalo přesnými a dostatečnými informacemi o pokroku a účinnosti programu, na základě kterých by mohlo efektivnost dotací vyhodnotit a případně upravit svou strategii. Externí hodnotitelské firmy někdy prováděly šetření na malých vzorcích respondentů – například jedna z nich oslovila telefonicky 15 respondentů a na základě toho vyhodnotila efekt opatření, které mělo zasáhnout 119 tisíc lidí a z veřejných rozpočtů na něj mělo jít 17 milionů eur.

Kromě špatně nastavených pravidel programu nastavilo MZe nereálně i některé cílové hodnoty, kterých mělo být programem dosaženo, a muselo je později upravovat. Podle jednoho z původních cílů mělo například díky dotacím vzniknout 22 tisíc pracovních míst, MZe ale nakonec cílovou hodnotu snížilo na desetinu, tedy na dva tisíce pracovních míst.

NKÚ zkontroloval i Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) jakožto platební agenturu Programu rozvoje venkova. Kontroloři zjistili, že kontrolní systém SZIF byl u kontrolovaných projektů účinný jen částečně. SZIF například neukončil zpracovávání jedné žádosti o dotaci, i když neodpovídala podmínkám pro získání podpory, a poskytl na jejím základě dotaci přesahující 6 milionů korun. Celkem kontroloři oznámili příslušnému finančnímu úřadu podezření na porušení rozpočtové kázně ve výši 8,5 milionu korun.

Kontroloři prověřili 34 projektů i na straně příjemců dotací. Dva z nich nezachovali projekty v plném rozsahu po celou dobu udržitelnosti. Navíc SZIF u jednoho příjemce proplatil náklady na pořízení výrazně většího množství materiálu, než kolik příjemce dotace podle stavební dokumentace skutečně použil.


Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/26: http://www.nku.cz/assets/media/informace-14-26.pdf.


Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


15.06.2015 (autor Redakce)



Související

2 miliardy na regeneraci brownfieldů ve veřejném vlastnictví

vydáno 26.07.2017

O podporu z programu Ministerstva průmyslu a obchodu mohou obce, města a kraje žádat u agentury CzechInvest.

Téma: Podnikání / Samospráva a regiony

Závěrečný účet Ministerstva průmyslu a obchodu

vydáno 25.07.2017

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil údaje závěrečného účtu kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) za rok 2015, vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky. Zaměřil se také na údaje, které MPO předkládalo pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Z nich se následně sestavuje finanční výkaz.

Téma: Ekonomika a finance

MPO nesouhlasí se závěry zjištění kontrolní akce NKÚ

vydáno 25.07.2017

Ministerstvo průmyslu a obchodu zásadně nesouhlasí se závěry zjištění kontrolní akce NKÚ 16/25 "Závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a ochodu za rok 2015, účetní závěrka Ministerstva průmyslu a obchodu za rok 2015 a údaje předkládané Ministerstvem průmyslu a obchodu pro hodnocení plnění...

Téma: Ekonomika a finance

Anketa

Odnášíte si z obchodu, restaurace apod. účtenku EET?

ano  8
ne  22
občas  8

Hlasovalo 38 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz