Počty diskriminovaných klesají
Nepříznivé zacházení s jednotlivcem nebo skupinou v oblasti prodeje nebo nabízení služeb je nezákonným jednáním všech obchodníků, kteří se takového chování ve styku se spotřebitelem dopustí. Kontroly České obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí 2016 potvrdily snížení počtu diskriminačního jednání, kdy pouze v 1 případu došlo k diskriminaci cizince v restauračním zařízení, což je o dva případy méně než ve 2. čtvrtletí 2016. O to více se jeví závažnější obsahová sdělení, kdy například v restauraci cizojazyčně hovořícím spotřebitelům byla účtována navíc cena za tzv. „servis“ „Těší mě, že ve 3. čtvrtletí bylo při kontrolách zjištěno méně případů diskriminačního jednání. Přesto však je třeba této problematice věnovat trvalou pozornost, abychom se s diskriminačním chováním vůči spotřebitelům setkávali v budoucnu čím dál tím méně, “ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
V období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 provedla Česká obchodní inspekce celkem 372 kontrol. V rámci těchto akcí prováděla i kontroly dalších právních předpisů, především pak zákona o ochraně spotřebitele. Porušení předpisů bylo zjištěno ve 152 případech, což je 40,9 % kontrolovaných jednotek. Podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno ve 3 případech, což je 0,8 % z celkového počtu 372 provedených kontrol.
Kontroly diskriminace od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 |
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištění v procentech |
celkem | diskriminace | celkem | diskriminace |
Středočeský a Hl. město Praha | 55 | 19 | 2 | 34,6% | 3,6 % |
Jihočeský a Vysočina | 45 | 12 | 0 | 26,7% | 0,0 % |
Plzeňský a Karlovarský | 91 | 53 | 0 | 58,2% | 0,0 % |
Ústecký a Liberecký | 34 | 5 | 0 | 14,7% | 0,0 % |
Královéhradecký a Pardubický | 29 | 11 | 0 | 37,9% | 0,0 % |
Jihomoravský a Zlínský | 54 | 24 | 1 | 44,4% | 1,9 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 64 | 28 | 0 | 43,8% | 0,0 % |
Celkem | 372 | 152 | 3 | 40,9% | 0,8 % |
Zjištěné nedostatky
- v 1 případu se jednalo o diskriminaci z důvodu národnosti, kdy v restauračním zařízení byla cizojazyčně hovořícím spotřebitelům účtována navíc cena 52 korun za tzv. „servis“
- v 1 případu se jednalo o obecnou diskriminaci, kdy při podání žádosti občana EU o poskytnutí spotřebitelského úvěru byly zprostředkovatelem úvěru požadovány 3 doklady totožnosti, tj. o 1 doklad více, než je požadováno po občanech ČR
- v současné době je stále v šetření 1 případ, kdy kontrolovaná společnost měla na svých internetových stránkách uvedeno: „pro imigranty nevaříme“
Součástí kontrolní akce bylo ověřování plnění ostatních právních předpisů, kdy nejčastěji došlo k porušení:
- ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- v 84 případech došlo v nedodržování zásad poctivosti prodeje - § 3 (např. nesprávná hmotnost pokrmu nebo míra nápoje a následné nesprávné účtování v návaznosti na seznámení s cenou)
- ve 49 případech bylo porušeno ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb
- nařízení EU o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků - zjištěno v 9 případech
- ve 12 případech bylo zjištěno porušení dalších právních předpisů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce.
Uložené sankce
Za porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce v období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 pravomocně uloženo celkem 130 pokut v celkové výši 555 000 korun. Z tohoto počtu nabyly, v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním, právní moci 2 pokuty v celkové hodnotě 60 000 korun. V dalších 3 případech nabyly právní moci sdružené pokuty, které byly uloženy za porušení zákazu diskriminace spotřebitele a dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Výše těchto 3 pokut činí 190 000 korun.
19.12.2016 (autor Redakce)
Související
vydáno 27.03.2024
Pokud uvažujete o změně dodavatele elektřiny nebo plynu, vyzkoušejte srovnávač nabídek Energetického regulačního úřadu, nyní s novou funkcí načítání dat z faktury dodavatele. Srovnávač ERÚ aktuálně porovnává nabídky od 33 dodavatelů elektřiny a 30 dodavatelů plynu.
Téma: Ochrana spotřebitele
vydáno 19.02.2024
Energetický regulační úřad řeší ve zvýšené míře důsledky špatně nastavených záloh na dodávky energií. Ty mohou ve vyúčtování vést nejen k vysokým nedoplatkům (nízké zálohy), ale i přeplatkům (vysoké zálohy) až v řádu desetitisíců, které někteří dodavatelé odmítají svým zákazníkům vracet. V období, kdy mnoha...
Téma: Ochrana spotřebitele
vydáno 24.01.2024
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) pravidelně uskutečňuje kontrolní akce se zaměřením na potraviny oceněné značkami KLASA a Regionální potravina. Výsledky za rok 2023 potvrdily, obdobně jako v minulých letech, jejich velmi vysokou jakost a bezpečnost. Z hlediska zjištění SZPI se jedná o jednu z nejméně...
Téma: Ochrana spotřebitele