Online platby za nedoručené dárky lze získat zpět

Pokud internetový prodejce nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem na účet tato možnost neexistuje.

„Lidé se na nás obracejí s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze, nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Vhodné je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem.Může jít přitom o nákupy nejen v rámci Evropské unie, ale i v USA, Číně a podobně.

Podobný nástroj k vrácení peněz neexistuje v případě platby bankovním převodem. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota.

Pokud spotřebitel platil prostřednictvím elektronické peněženky, může mít také šanci získat zaplacenou částku zpět. Stačí podat stížnost na oddělení řešení sporů.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR. Případné spory s online prodejci lze řešit přes portál mimosoudního řešení online sporů ODR.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním ze 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.


Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Obrázek: Pixabay
20.12.2017 (autor Redakce)



Související

Doporučení a rady České obchodní inspekce před Vánoci

vydáno 18.12.2017

Vánoce jsou pro obchodníky a spotřebitele jedním z nejdůležitějších období roku. Prodejci v hojné míře nabízí produkty a služby, které musí mít zákonné náležitosti. Spotřebitel by pak měl odpovědně zvážit výběr a nákup zboží, za které se rozhodl zaplatit.

Téma: Ochrana spotřebitele

Nebezpečná panenka

vydáno 15.12.2017

Česká obchodní inspekce se při svých kontrolách také zaměřuje na nebezpečné výrobky, které by mohly ohrozit zdraví spotřebitele. Na českém trhu objevila hračku, která může pro děti znamenat zdravotní riziko.

Téma: Ochrana spotřebitele

Počet padělků na českém trhu neklesá

vydáno 13.12.2017

Česká obchodní inspekce provedla ve 3. čtvrtletí 2017 kontroly zaměřené na padělky zboží, které někteří obchodníci nabízí a prodávají jako originální značkové výrobky. ČOI zajistila 7 018 kusů padělků v hodnotě originálů za téměř 13 milionů korun.

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa

Byl Vám již vystaven eRecept?

ano  85
ne  63
nevím, co to je  19

Hlasovalo 167 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2018, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz