https://www.helpgdpr.cz/rstsp/uzivatele.nsf/sluzby/hge-zaklad_gdpr

Online platby za nedoručené dárky lze získat zpět

Pokud internetový prodejce nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem na účet tato možnost neexistuje.

„Lidé se na nás obracejí s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze, nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Vhodné je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem.Může jít přitom o nákupy nejen v rámci Evropské unie, ale i v USA, Číně a podobně.

Podobný nástroj k vrácení peněz neexistuje v případě platby bankovním převodem. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota.

Pokud spotřebitel platil prostřednictvím elektronické peněženky, může mít také šanci získat zaplacenou částku zpět. Stačí podat stížnost na oddělení řešení sporů.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR. Případné spory s online prodejci lze řešit přes portál mimosoudního řešení online sporů ODR.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním ze 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.


Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Obrázek: Pixabay
20.12.2017 (autor Redakce)



Související

Šmejdi v energetice

vydáno 23.05.2018

Praktiky „šmejdů“ se v poslední době dramaticky rozmáhají i při získávání klientů pro odběr elektřiny a plynu. LED žárovky jako dárek, za který zákazník nakonec zaplatí několik tisíc. Závazné přihlášky do aukcí, kde je vítěz předem známý, a pokud zákazník „vítěznou“ smlouvu nepodepíše, čeká na něj pokuta. Na tyto a...

Téma: Bydlení / Ochrana spotřebitele / Právo a zákony

Zákon o obalech v roce 2017 porušilo 23 prodejců

vydáno 22.05.2018

Česká obchodní inspekce se v roce 2017 zaměřila na dodržování zákona o obalech, který ukládá obchodníkům chránit životní prostředí a předcházet vzniku odpadů z obalů. Celkem provedla 1 120 kontrol a porušení tohoto zákona shledala ve 23 případech, což je o 15 případů méně než v roce 2016.

Téma: Ochrana spotřebitele

Závažná porušení veterinárních předpisů v tržnici SAPA

vydáno 21.05.2018

Státní veterinární správa (SVS) odhalila ve čtvrtek 17. 5. 2018 v pražském areálu SAPA řadu závažných nedostatků týkajících se hygieny potravin. Při společné kontrole provedené spolu s Policií ČR, Celní správou a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí zjistili veterinární inspektoři desítky kilogramů...

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa

Obdrželi jste již od Finančního úřadu elektronickou informaci nebo složenku pro placení daně z nemovitosti?

ano  175
ne  172

Hlasovalo 347 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2018, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz