Nekalé obchodní praktiky v e-shopech

Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol. Akce byla zaměřená na dodržování zákonných povinností v oblasti internetového obchodování. Inspektoři zjistili nedodržení příslušné legislativy u 84% případů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele.

„Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele přetrvávají u poskytování informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy někteří provozovatelé e-shopů se uchylují k nekalým obchodním praktikám. Dále chybně informují o možnostech reklamací nebo neuvádí možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ říká k závěrům kontrolní akce ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 2. ledna do 29. března 2019 celkem 293 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl. Dále neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR).

Je však také třeba poznamenat, že kontrolní výsledky, i přes zjištěné procento zjištěných nedostatků (83,96 %), nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR.

InspektorátPočet kontrolKontroly se zjištěnímZjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha201680,0%
Jihočeský a Vysočina2929100,0%
Plzeňský a Karlovarský474187,2%
Ústecký a Liberecký342470,6%
Královéhradecký a Pardubický544583,3%
Jihomoravský a Zlínský453475,6%
Olomoucký a Moravskoslezský645789,1%
Celkem29324684,0%

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • ve 129 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací, které ho uvádí v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • ve 128 případech byla porušena povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13
  • ve 119 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) (§ 14)
  • v 67 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • ve 26 případech prodávající nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)

Česká obchodní inspekce dále zjistila, že v 18 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a v 37 případech prokázala porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 Kč.

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 60 000 Kč, uložila společnosti „zbozí od výrobce s.r.o.“. Například z důvodu, že na čtyřech svých webových portálech třeba v obchodních podmínkách uváděl, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel. Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady.


Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Obrázek: Pixabay
03.07.2019 (autor Redakce)



Související

Aktuální práva spotřebitelů v oblasti zájezdů v době koronaviru

vydáno 24.04.2020

Oddělení poradensko informačních služeb České obchodní inspekce (ČOI) a odbor cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR) připravili rady pro spotřebitele v oblasti zájezdů a dalších služeb cestovního ruchu v souvislosti s onemocněním COVID-19. Spotřebitelé v materiálu najdou nejen odpovědi na...

Téma: Koronavirus / Ochrana spotřebitele / Volný čas a cestování / Zdravotnictví

Máme skladem u dodavatele - není žádná záruka včasného dodání

vydáno 24.03.2020

Velmi často se na Českou obchodní inspekci obracejí v posledních dnech spotřebitelé s tím, že zaplatili na internetu za roušky či respirátory, které nedorazily. „Důrazně apelujeme na spotřebitele, aby zvážili nákup na internetu u neznámých prodejců, kteří nemohou zajistit doručení vašeho zboží, nebo dokonce se...

Téma: Koronavirus / Ochrana spotřebitele

SVS před Vánoci zkontrolovala téměř 1000 stánků s kapry, závadu zjistila u čtyř procent z nich

vydáno 15.01.2020

Veterinární inspektoři v závěru loňského roku jako již tradičně kontrolovali prodejce vánočních kaprů. Jejich kontrolou prošla před svátky bezmála jedna tisícovka prodejních míst. Zhruba ve čtyřech procentech kontrol zjistili inspektoři nějakou závadu (v roce 2018 to byly tři procenta kontrol). Nejčastějším...

Téma: Ochrana spotřebitele / Zemědělství


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2020, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz