https://www.ebe.cz/ebe/prezentace.nsf/i/ram

Nedostatky v internetovém obchodování stále přetrvávají

Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování právních předpisů v oblasti internetového obchodování. Kontroly provedla i ve 2. čtvrtletí 2019. V tomto období uskutečnila 232 kontrol a porušení zákonů zaznamenala ve 195 případech.

„Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele stále přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající uchylují i k nekalým obchodním praktikám vůči spotřebitelům. Provozovatelé elektronických obchodů stále také chybují v informování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Závady se vyskytují i v případě seznámení spotřebitele s cenou, v obecných informačních povinnostech nebo při procesu vyřizování uplatněných reklamací,“ říká k závěrům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný

Česká obchodní inspekce kontrolovala v období od 1. dubna do 30. června 2019 dodržování právních předpisů v internetových obchodech v ČR. Zaměřila se především na zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Provedla celkem 232 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 195 případech, což je 84,0 % případů.

Podíl zjištění je do značné míry ovlivněn způsobem realizace kontrol, kdy ČOI využívá jak svých poznatků z činností realizované před kontrolou, tak informací získaných od spotřebitelů. Tyto postupy pak umožňují inspektorům primárně se zaměřit na ty internetové obchody, které neplní zákonné požadavky.

InspektorátPočet kontrolKontroly se zjištěnímZjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha9888,9%
Jihočeský a Vysočina262596,2%
Plzeňský a Karlovarský292172,4%
Ústecký a Liberecký393384,6%
Královéhradecký a Pardubický474187,2%
Jihomoravský a Zlínský392871,8%
Olomoucký a Moravskoslezský433990,7%
Celkem23219584,0%

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji byl porušen zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Konkrétně se jednalo:

  • ve 113 případech bylo prodávajícímu prokázáno, že žádným vhodným způsobem neposkytl spotřebiteli informaci o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
  • ve 100 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat a to společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • v 81 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty pravdivé informace nebo byly uvedeny informace uvádějící spotřebitele v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • v 51 případech bylo prodávajícímu prokázáno klamavé opomenutí vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty podstatné informace o výrobku či službě, případně došlo k zatajení podstatných informací, poskytnutí nejasných či nesrozumitelných informací o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • v 18 případech neseznámil prodávající spotřebitele s cenou výrobku nebo služby platnou v okamžiku nabídky a to v souladu s platnými cenovými předpisy (§ 12)
  • ve 14 případech nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací; prodávající zejména nesplnil povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)

V 10 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků.

V dalších 23 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce na základě zjištěných porušení právních předpisů pravomocně uložila ve 2. čtvrtletí tohoto roku 245 pokut v celkové hodnotě 1 683 000 Kč.


Téma: Ochrana spotřebitele, Zdroj: Česká obchodní inspekce, Obrázek: Pixabay
13.08.2019 (autor Redakce)



Související

V červenci vyhověly všechny kontrolované vzorky pohonných hmot

vydáno 29.08.2019

Česká obchodní inspekce kontrolovala v měsíci červenci kvalitu pohonných hmot na celém území ČR. U čerpacích stanic odebrala celkem 241 vzorků pohonných hmot a všechny vyhověly stanoveným jakostním požadavkům.

Téma: Ochrana spotřebitele

Nebezpečná nabíječka pro mobily PDFVJB

vydáno 08.08.2019

Česká obchodní inspekce upozorňuje spotřebitele na další nebezpečnou nabíječku pro mobilní telefony. Jedná se o výrobek, na kterém je uvedeno „4-OK“ a jako název „PDFVJB“. U výrobku zjistila inspekce vážné riziko úrazu elektrickým proudem.

Téma: Ochrana spotřebitele

Zpožděný let a poškozený kufr? Kalkulátor pomůže zjistit vaše práva

vydáno 18.07.2019

Češi si mohou velmi rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly.

Téma: Ochrana spotřebitele


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2019, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz