https://www.helpgdpr.cz/rstsp/uzivatele.nsf/sluzby/hge-overeni_souladu_s_gdpr

Na opravy silnic II. a III. třídSFDI rozdělil 7,4 miliardy korun

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na opravy, modernizace a rozvoj silnic II. a III. tříd v letech 2014 až 2016. Kontroloři prověřili jak státní dotace, které rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), tak částečně i dotace evropské, které rozdělovala Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad. U sedmi příjemců podpory – vybraných krajů a příspěvkových organizací zřízených kraji – pak kontroloři prověřili 39 projektů celkem za téměř 750 milionů korun. Peníze rozdělované kraji z jejich rozpočtů NKÚ nemohl prověřit kvůli rozsahu své působnosti. Kontrola neodhalila, že by peníze byly využívány neúčelně. Jejich přínos ale SFDI nevyhodnocoval, přitom v letech 2015 a 2016 na opravy vyhradil 7,4 miliardy korun.

Financování oprav silnic II. a III. tříd z rezerv SFDI, kdy stát investoval své prostředky do majetku krajů, nebylo systémovou záležitostí, ale původně jednorázovým řešením, které mělo trvat jeden rok. Tento způsob financování se později prodloužil na období 2015 až 2017.

Přestože výše rozdělených peněz v průběhu let 2015 a 2016 dosáhla 7,4 miliardy korun, tak SFDI nestanovil, jakých konkrétních a měřitelných cílů by se pomocí těchto dotací mělo dosáhnout. Fond určil jen účel – tedy že se za tyto peníze mají zrekonstruovat a zmodernizovat silnice II. a III. tříd. Nijak už ale nevyhodnocoval, co konkrétně peníze přinesly – například do jaké míry se díky nim zlepšil stav silnic, jak se proměnila jejich kvalita nebo jaké procento silnic II. a III. tříd se podařilo opravit. To je přitom základem pro vyhodnocení, jestli byly peníze využívány efektivně.

Kontroloři dále zjistili, že jednotlivé kraje dosahovaly pomocí dotací různých výsledků. Například Plzeňský kraj s přibližně 4 600 kilometry silnic II. a III. tříd získal v letech 2012 až 2016 z evropských a národních dotací více než 3,7 miliardy korun. Množství silnic v havarijním a nevyhovujícím stavu snížil Plzeňský kraj o 1177 kilometrů. Liberecký kraj s téměř 2 100 kilometry silnic II. a III. tříd získal ve stejném období necelé dvě miliardy korun. Snížit množství silnic v havarijním stavu se podařilo zhruba ze 780 kilometrů na 631 kilometrů. Délka silnic v nevyhovujícím stavu naopak narostla zhruba o 50 kilometrů.
Kontrolované kraje neměly spolehlivý nástroj nebo postup, podle kterého by správně stanovovaly předpokládanou hodnotu veřejných zakázek na rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. tříd. Stanovení předpokládaných hodnot nechávaly v rukou externích dodavatelů, nijak už ale neověřovaly, jak byla tato hodnota určena.

Z dat získaných při kontrole čtyř krajů a vybraných akcí vyplývá, že oprava jednoho kilometru silnic II. a III. tříd stála v průměru od 1,5 milionu korun do 14 milionů korun. Slovenský NKÚ provedl v roce 2014 podobnou kontrolu, z níž vyplynulo, že se ceny za opravu silnic v jednotlivých krajích na Slovensku pohybovaly v rozmezí od přibližně 1,8 milionu do 5,8 milionu korun za jeden kilometr.

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 17/09

Databáze údajů o mostních objektech na silnicích II. a III. třídy kontrolovaných v rámci KA č. 17/09


Téma: Doprava, Zdroj: Nejvyšší kontrolní úřad, Obrázek: Pixabay
12.03.2018 (autor Redakce)



Související

Nezapomeňte si koupit dálniční kupón na rok 2019

vydáno 05.12.2018

Dne 1. prosince 2018 byl zahájen prodej ročních dálničních kupónů na rok 2019 pro vozidla hmotnostní kategorie do 3,5 tuny. Měsíční a desetidenní kupóny emise 2019 bude možné zakoupit nejpozději k 1. lednu 2019. Ceny kupónů na rok 2019 zůstávají stejné jako v letošním roce. Cena ročního kupónu je 1 500,- Kč a jeho...

Téma: Doprava

Bilance stavební sezóny: Letos stavba 204 kilometrů silnic, v příštím roce dalších 172 kilometrů

vydáno 22.11.2018

Na konci roku bude ve výstavbě celkem 204 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. K zahájení pro rok 2019 je připraveno dalších 172 kilometrů staveb. Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami jsou a v příštím roce budou brněnská D1, jihočeská D3, karlovarská D6, chomutovská D7, hradecká D11, ale také obchvat...

Téma: Doprava

Přes půl miliardy korun poskytne IROP na nové terminály veřejné dopravy a záchytná parkoviště

vydáno 07.11.2018

Integrovaný regionální operační program (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, vyhlásil výsledky výzvy, která byla zaměřena na podporu rekonstrukcí, modernizací a výstavby přestupních terminálů a parkovacích systémů. Výzva se setkala s velkým zájmem žadatelů z řad měst a obcí. Podpořeno bude 26...

Téma: Doprava / Ekonomika a finance / Samospráva a regiony

Anketa

Zvažujete nákup státních dluhopisů?

ano  41
ne  142

Hlasovalo 183 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2018, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz