https://www.ebe.cz/ebe/prezentace.nsf/i/ram

MŠMT zjišťovalo stav učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy realizovalo na začátku roku 2019 mimořádné šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství, konkrétně ve všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Základním smyslem celého šetření bylo získat údaje nezbytné pro vzdělávací politiku, s ohledem na tato reálná data nastavit vhodná opatření a ve výsledku pak efektivně řídit vzdělávací soustavu a systém v této oblasti.

Výsledky šetření ukázaly, že průměrný věk učitelů v regionálním školství, kde jich pracuje téměř  150,6 tisíc (odpovídá 135,3 tisícům úvazků), je poměrně vysoký a dosahuje 47,2 let – minima u mateřských škol (45,4 let), maxima u vyšších odborných škol (50,2 let). Rozdíly jsou přirozeně mezi jednotlivými kraji – nejmladší jsou v průměru učitelé Jihomoravského kraje (46,6 let), nejstarší Karlovarského kraje (48,7 let). Výsledky umožňují analyzovat věkovou strukturu rovněž podle jednotlivých předmětů, vysoký věk charakterizuje například učitele fyziky, ti na středních školách mají průměrný věk 51,0 let – i zde jsou přirozeně rozdíly mezi jednotlivými kraji, nejnižší je u fyzikářů v Jihomoravském kraji (48,6 let), nejvyšší na Vysočině (54,0 let).

Mimořádné šetření rovněž ukázalo, že na muže připadá pouze 19,2 % úvazků. Zastoupení mužů narůstá s vyššími úrovněmi vzdělávacího systému, a to od 0,7 % v mateřských školách na 39,7 % ve středních školách. Jistou převahu mužů je však možné vysledovat u některých předmětů (např. informatika na 2. stupni základních škol nebo fyzika na středních školách).

Šetření rovněž ukázalo, že 4,7 % úvazků je spojeno s učiteli bez pedagogického vzdělání. Situace je složitá zejména v Praze (9,1 %), Středočeském kraji (8,4 %), Karlovarském kraji (8,0 %) a Ústeckém kraji (6,6 %), naopak relativně nižší hodnoty vykazují ve Zlínském kraji (1,8 %) a Moravskoslezském kraji (2,1 %). Obdobné je to pak v oblasti splnění požadavků na kvalifikaci podle zákona o pedagogických pracovnících. Bez této kvalifikace je sice v celorepublikovém průměru 6,6 % úvazků učitelů, ale například v Karlovarském kraji se jedná o 12,5 %, ve Středočeském kraji o 12,0 % a v Praze o 10,4 %. Na druhé straně je zde Zlínský kraj s 2,8 % úvazků učitelů bez kvalifikace.

Rozdílný je v jednotlivých krajích i podíl aprobované výuky. Ačkoli v celorepublikovém průměru probíhá výuka aprobovaně v 82,2 % případů, v případě Karlovarského kraje je to jen 72,1 %. Naopak nejvyšší hodnotu dosahují ve Zlínském kraji, kde se jedná o 87,2 % vyučovacích hodin.

Vzdělávací soustavu charakterizují i nižší podíly začínajících učitelů, nejvyšší hodnotu nalézáme v Jihomoravském kraji (4,5 %), nejnižší v Karlovarském kraji (2,1 %). Průměr za celou republiku pak odpovídá 3,7 %.

Z údajů předávaných školami dále vyplynula velká poptávka po nových učitelích. Ta se týká především velkých oblastí výuky (učitelé v mateřské škole, učitelé na 1. stupni základní školy), a současně matematiky, anglického jazyka, českého jazyka a literatury, fyziky, předmětů v oblasti skupiny oborů Strojírenství a strojírenská výroba a Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika. Celkem byl vykázán v součtu požadavek na pokrytí téměř 277,0 tisíc hodin přímé pedagogické činnosti (9,0 % z celkové výše přímé pedagogické činnosti zajišťované aktuálními učiteli). Problém představuje přirozeně dostupnost (vhodných) kandidátů na trhu práce. 

Celá zpráva z mimořádného šetření je k dispozici ZDE.


23.05.2019 (autor Redakce)



Související

SVS spouští třetí ročník projektu pro školky „Máme rádi zvířata“

vydáno 13.09.2019

S novým školním rokem startuje Státní veterinární správa (SVS) již třetí ročník vzdělávacího projektu pro mateřské školky s názvem „Máme rádi zvířata“. V průběhu září a října v rámci projektu navštíví inspektoři SVS více než 300 školek po celé České republice. Během besed předají předškolákům informace o zásadách...

Téma: Vzdělávání / Zemědělství

Nový školní rok ve znamení projektů IROP

vydáno 06.09.2019

S novým školním rokem přichází Integrovaný regionální operační program (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, s velmi dobrou zprávou. K 4. září bylo rozděleno již 16,5 miliardy korun na projekty mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol. Celkem je na oblast vzdělávání IROP určeno...

Téma: Vzdělávání

Sjednocení podmínek pro asistenty pedagoga sníží administrativu

vydáno 19.08.2019

Asistenti pedagoga ve speciálních školách a třídách pro žáky se zdravotním postižením budou financováni novým způsobem. Cílem ministerstva školství je snížit školám nadměrnou administrativu a upevnit pozici asistenta v rámci pedagogického sboru.

Téma: Vzdělávání


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2019, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz