MPO zaplatilo za dva IT systémy 7 milionů korun. Jeden vůbec nespustilo a druhý nikdo nevyužívá

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo průmyslu a obchodu používalo v letech 2010 až 2014 státní peníze na vybudování informačních systémů a na další ICT projekty. Ministerstvo v březnu roku 2015 používalo 112 různých informačních systémů za zhruba 345 milionů korun. Kontroloři se zaměřili na informační systémy za více než 127 milionů korun. Zjistili, že jeden z těchto IT systémů nikdo nevyužívá, další ministerstvo vůbec nespustilo. Zadávání některých veřejných zakázek na IT systémy a s nimi spojené služby resort navíc vůbec neřídil, což vedlo k tomu, že obdobné služby ministerstvo nakupovalo za podstatně rozdílné ceny.

Ministerstvo zaplatilo sedm milionů korun za dva informační systémy, které nikdo nevyužívá. Jde o informační systém NECHELA, s jehož pomocí se má obchodovat s nespotřebovanými chemikáliemi na komoditní burze. Obchodování pomocí tohoto systému mělo vedle efektivnějšího a výhodnějšího nakládání s těmito látkami také omezit zakládání nelegálních skladů nepotřebných chemikálií. Od jeho vzniku v roce 2010 se v něm ale zobchodovaly chemikálie jen za 13 tisíc korun, přičemž samotný systém vyšel na 5,3 milionu korun. Od roku 2012 se s pomocí tohoto systému neuzavřel žádný obchod. Ministerstvo přitom ještě před jeho vytvořením vědělo, že o systém není zájem, a to hlavně kvůli přísným pravidlům a také některým chybějícím předpisům.

Informační systém NEO měl zase umožnit obchodování na burze s vedlejšími produkty a výrobky z odpadů a tak přispět k efektivnějšímu nakládání s odpady. Za tento systém zaplatilo ministerstvo v roce 2010 téměř 1,9 milionu korun, i když vědělo, že pro jeho ostré spuštění nebyly ani připraveny, natož schváleny potřebné zákony. Kvůli tomu ministerstvo neuvedlo systém do provozu ani do konce kontroly NKÚ.

Kontroloři se zaměřili také na to, jak resort zadával veřejné zakázky týkající se IT systémů. Zjistili, že administraci některých veřejných zakázek si zajišťovaly u externích firem jednotlivé odbory ministerstva, aniž by o tom resort jakkoliv centrálně rozhodoval. Ceny za stejné služby se tak v některých případech lišily i více než dvojnásobně. Ministerstvo tak například zaplatilo za organizaci otevřeného zadávacího řízení v roce 2013 jedné společnosti 35 tisíc korun, jiné firmě za obdobnou službu vyplatilo 90 tisíc korun. U právních služeb se rozdíly za hodinu práce pohybovaly od jednoho do tří tisíc korun. Ministerstvo navíc využívalo tyto služby i v případě nejjednodušších zakázek, například zakázek zadaných přes e-tržiště. Podle NKÚ měli alespoň jednodušší zadávací řízení administrovat zaměstnanci ministerstva, kteří mají tuto činnost v pracovní náplni. Resort měl zároveň koordinovat nákup externích služeb tak, aby ceny hrazené za stejné služby byly srovnatelné a odpovídaly odvedené práci.


Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


29.02.2016 (autor Redakce)



Související

OZP - nedostatky v revizním systému i veřejných zakázkách

vydáno 12.06.2017

Ministerstvo financí a Ministerstvo zdravotnictví prověřily hospodaření Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (OZP).

Téma: Veřejné zakázky / Zdravotnictví

MMR zdůrazňuje, že NEN bude pokračovat dál

vydáno 31.05.2017

Ministerstvo pro místní rozvoj zdůrazňuje, že přes snahu soukromých provozovatelů e-tržišť všemi prostředky napadat Národní elektronický nástroj (NEN) bude NEN pokračovat dál. Ministerstvo upozorňuje, že na pohrůžky právních kroků odpoví adekvátním způsobem, protože nedovolí ohrožení ostatních infrastruktur státu.

Téma: Veřejné zakázky

Liberalizace e-tržišť odstartuje 30. června 2017

vydáno 31.05.2017

Vláda bude rozhodovat o podmínkách využívání elektronického systému zadávání zakázek. Dostane dvě varianty, smlouvy se soukromými systémy za 43 milionů ročně skončí 30.6.2017.

Téma: Veřejné zakázky

Anketa

Vyrábíte si doma ovocné šťávy?

ano  44
ne  32
někdy  23

Hlasovalo 99 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz