Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - únor 2017

Ke konci února 2017 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 69,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 54,1 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 15,2 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 0,1 mld. Kč a celkové výdaje vyšší o 5,5 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským únorem snížil o 5,4 mld. Kč.

Meziroční srovnání souhrnných výsledků hospodaření územních rozpočtů výrazně ovlivňuje změna postavení a činnosti regionálních rad, která souvisí s přechodem na nové programové období 2014 - 2020. V rámci předchozího programového období 2007 – 2013 bylo hlavním úkolem regionálních rad administrovat finanční prostředky z fondů EU prostřednictvím regionálních operačních programů, což znamenalo značné objemy příjmů a výdajů, které procházely jejich rozpočty. V letošním roce k proplácení prostředků z regionálních operačních programů již nedochází (definitivně bylo ukončeno ke konci pololetí 2016). Tato skutečnost se promítá nejen ve výrazném poklesu příjmů a výdajů regionálních rad, ale současně ovlivňuje i výsledky hospodaření územních rozpočtů celkem.

Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 43,8 mld. Kč a proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 2,8 mld. Kč. Daňové příjmy se zvýšily o 2,9 mld. Kč, na jejich růstu se zčásti podílela novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1.1.2017, která znamenala navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty na 21,4 % (v předchozích letech činil 20,83 %). Nedaňové příjmy byly proti únoru předchozího roku vyšší o 0,3 mld. Kč, kapitálové příjmy naopak nižší o 0,4 mld. Kč.

Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 25,7 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 2,6 mld. Kč méně. Pokles byl způsoben vývojem v části investičních transferů, které byly meziročně nižší o 8,7 mld. Kč. Důvodem je především vysoká srovnávací základna prvních dvou měsíců předchozího roku, kdy regionální rady přijaly z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj investiční transfery ve výši 8,6 mld. Kč, určené na profinancování posledních projektů v rámci Regionálních operačních programů. Realizace investičních projektů v rámci programů nového programového období 2014-2020 má prozatím pomalejší náběh.

Přijaté neinvestiční transfery byly proti loňskému únoru vyšší o 6,1 mld. Kč. Růst ovlivnily zejména transfery převáděné obcím a krajům podle zákona o sociálních službách (loni první transfer proběhl až v březnu) a také vyšší objemy převodů prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů činil v souhrnu 160,0 mld. Kč, což bylo o 34,1 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku.

I. Kraje
Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 30,9 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 24,7 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 5,7 mld. Kč a výdaje vyšší o 4,2 mld. Kč. Přebytek hospodaření (6,2 mld. Kč) se proto ve srovnání s koncem února loňského roku zvýšil o 1,5 mld. Kč.
Vlastní příjmy krajů činily 10,4 mld. Kč a proti stejnému období minulého roku vzrostly o 0,9 mld. Kč. K nárůstu došlo pouze v části daňových příjmů, které dosáhly 9,7 mld. Kč, tj. o 0,9 mld. Kč více nežli v únoru loňského roku (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty). Na zhruba shodné úrovni jako v únoru minulého roku zůstaly nedaňové příjmy (0,6 mld. Kč) i kapitálové příjmy (0,1 mld. Kč).
Celkový objem přijatých transferů činil 20,6 mld. Kč, proti srovnatelnému období byl vyšší o 4,8 mld. Kč. Růst byl vykázán pouze v části neinvestičních transferů, které dosáhly 20,4 mld. Kč (meziročně o 6,1 mld. Kč více). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi (záloha regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 15,5 mld. Kč a čtvrtletní záloha soukromému školství ve výši 1,3 mld. Kč). Přijaté investiční transfery činily prozatím pouze 0,2 mld. Kč, proti únoru loňského roku to bylo o 1,3 mld. Kč méně.
Výdaje krajů v prvních dvou měsících dosáhly 24,7 mld. Kč a proti srovnatelnému období předchozího roku byly vyšší o 4,2 mld. Kč. Běžné výdaje činily 23,6 mld. Kč (o 3,5 mld. Kč více), kapitálové dosáhly 1,1 mld. Kč (o 0,7 mld. Kč více).
Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 30,0 mld. Kč, což bylo o 10,7 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku.

II. Obce
Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 38,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 29,6 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 9,0 mld. Kč. Proti srovnatelnému období byly příjmy vyšší o 1,5 mld. Kč a výdaje vyšší 1,6 mld. Kč, saldo hospodaření tak zůstalo téměř shodné jako v únoru loňského roku (nižší pouze o 0,1 mld. Kč).
Vlastní příjmy obcí činily 33,2 mld. Kč a proti únoru minulého roku vzrostly o 1,8 mld. Kč. Nárůst byl vykázán především v části daňových příjmů, jejichž celkový objem dosáhl 27,9 mld. Kč, což bylo o 1,9 mld. Kč více (z toho 1,7 mld. Kč tvořil nárůst inkasa daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy činily 4,4 mld. Kč (zvýšení o 0,2 mld. Kč). Naproti tomu kapitálové příjmy proti loňskému únoru klesly, dosáhly 0,9 mld. Kč, tzn. o 0,4 mld. Kč méně.
Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 5,4 mld. Kč, proti srovnatelnému období předchozího roku to bylo o 0,3 mld. Kč méně. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, které činily 5,2 mld. Kč (nárůst o 0,5 mld. Kč), výše investičních transferů dosáhla v prvních dvou měsících pouze 0,2 mld. Kč (pokles o 0,8 mld. Kč).
Běžné výdaje obcí dosáhly 26,3 mld. Kč, proti loňskému únoru vzrostly o 1,0 mld. Kč. Růst byl vykázán také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 3,3 mld. Kč, což bylo o 0,6 mld. Kč více.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil ke konci února 128,3 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 30,0 mld. Kč více.

III. DSO
DSO hospodařily v prvních dvou měsících tohoto roku s příjmy ve výši 0,5 mld. Kč a výdaji ve výši 0,3 mld. Kč. Příjmy i výdaje se proti stejnému období loňského roku mírně zvýšily.

IV. Regionální rady
Úloha regionálních rad nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů, výsledky hospodaření regionálních rad v letošním roce není proto možné porovnávat s obdobím, kdy zajišťovaly financování projektů v rámci regionálních operačních programů.
Pro rok 2017 byly v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj rozpočtovány již jen prostředky na financování provozních výdajů regionálních rad (v rámci OP Technická pomoc 2014+). V prvních dvou měsících roku dosáhly celkové příjmy regionálních rad 0,05 mld. Kč a jejich celkové výdaje 0,1 mld. Kč.

Tabulkový přehled Vývoj příjmů a výdajů územních rozočtů od počátku roku 2017 naleznete zde.


Téma: Zaměstnanost, Zdroj: Ministerstvo financí, Obrázek: Pixabay
19.04.2017 (autor Redakce)



Související

MPSV vyhlásilo výzvu Budování kapacit dětských skupin

vydáno 19.10.2023

V rámci Národního plánu obnovy vyhlásilo MPSV výzvu Budování kapacit dětských skupin. Výzva je zaměřena na podporu zcela nové výstavby, nákupu či rekonstrukce budov za účelem navýšení kapacit dětských skupin. Oprávněnými žadateli jsou subjekty spadající do tzv. občanského sektoru (nadace, obecně prospěšné...

Téma: Vzdělávání / Zaměstnanost

ÚP ČR - Podání přehledu o příjmech a nákladech na bydlení za 3.čtvrtletí 2023

vydáno 27.09.2023

Lidé, kterým Úřad práce ČR vyplácí příspěvek bydlení, přídavek na dítě nebo zvýšený příspěvek na péči, musí do konce října podat přehled rozhodných příjmů a v případě příspěvku na bydlení i náklady na bydlení vzniklé a uhrazené za 3. kalendářní čtvrtletí 2023. Současně se u této dávky jedná o jeden ze dvou ročních...

Téma: Bydlení / Zaměstnanost

Poslanci schválili novelu zákoníku práce

vydáno 13.09.2023

Poslanecká sněmovna 12.9.2023 schválila novelu zákoníku práce, která jí byla k projednání vrácena Senátem. MPSV předložilo rozsáhlou transpoziční novelu, jež vznikla po diskusích se zaměstnavateli a odbory. Během nich bylo dosaženo kompromisní úpravy týkající se například práce na dálku a pravidel pro tzv. dohodáře....

Téma: Právo a zákony / Zaměstnanost


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz