Lex voucher končí, klienti by se měli domluvit s cestovkami

Skončila ochranná doba vymezená zákonem Lex voucher. Cestovní kanceláře nyní vracejí klientům peníze za nevyužité vouchery. Zhruba třetinu ze všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher – jednalo se o cca 55 000 voucherů za cca 830 mil. Kč. Zbylé dvě třetiny jsou vlastní vouchery cestovních kanceláří. Ze všech Lex voucherů nyní zbývá vyplatit zhruba do 20 mil. Kč. Mezi nimi jsou i klienti, kteří doposud nereagovali na výzvy cestovních kanceláří.

MMR jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří o tom, že se blíží konec ochranné doby, a že bude nutné se na toto náročné období personálně a administrativně připravit tak, aby cestovní kanceláře byly schopny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby vše uhradit. Celá řada cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů v ČR. Ty přitom již poukazy vydané podle zákona lex voucher začaly proplácet ještě před koncem ochranné doby v průběhu letních měsíců. Další cestovní kanceláře aktivně jednají se svými zákazníky.
 
„Jsem ráda, že drtivá většina cestovek plní své závazky vůči klientům. Pokud cestovní kancelář povinnosti nesplní, hrozí jí především žaloba ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a cestovní kancelář ji nemůže svévolně posouvat,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
 
Ministerstvo nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů mezi zákazníky a cestovními kancelářemi zasahovalo. Samozřejmě bude záležet na důvodu, pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy CK např. nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy především měl v takovém případě obrátit na CK, sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat jí k neprodlenému provedení platby. Zákazníků, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat včetně úroků z prodlení. V případě, že voucher nebude proplacen z důvodu úpadku CK, mohou zákazníci uplatnit nárok u příslušné pojišťovny.


16.09.2021 (autor Redakce)



Související

Mimořádná a ochranná opatření - co aktuálně platí

vydáno 01.10.2021

V neděli 11. dubna skončil v České republice vyhlášený nouzový stav. Vláda proto schválila sérii mimořádných opatření, kterými Ministerstvo zdravotnictví zavádí protiepidemická opatření na základě pandemického zákona.

Téma: Doprava / Koronavirus / Podnikání / Právo a zákony / Volný čas a cestování / Vzdělávání / Zdravotnictví

Úprava mimořádného opatření v maloobchodu a službách

vydáno 29.09.2021

Zjednoduší se život žákům, studentům a jejich rodičům. Nově se totiž nemusí například na pravidelných volnočasových aktivitách ve stejném kolektivu prokazovat potvrzením OTN.

Téma: Koronavirus / Volný čas a cestování / Vzdělávání

Ministerstvo zdravotnictví připravilo manuál pro začátek školního roku

vydáno 16.08.2021

Manuál počítá s plošným preventivním testováním na začátku školního roku a definuje také pravidla pro nošení ochrany nosu a úst.

Téma: Koronavirus / Podnikání / Volný čas a cestování / Vzdělávání / Zdravotnictví


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2021, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz