Úvodní stránka

Kolony si prodlužujeme sami

 

Každý rok je léto nejen časem dovolených a cest na ně, ale také časem vrcholících oprav našich silnic. Na jednu stranu se rozčilujeme nad jejich technickým stavem, na druhou stranu, zdržení a omezení jsou dalším útokem na naše nervy. Různá dálniční zúžení a objížďky prodlužují naše cesty a naplánovaná trasa leckdy trvá o poznání déle, než jsme předpokládali. Naše psychika dostává zabrat navíc i v případech, kdy na silnici příliš velký stavební ruch nepozorujeme.

„Na některé překážky a zdržení se můžeme předem připravit. Všichni víme, že v posledních letech probíhá modernizace dálnice D1, a že musíme počítat s tím, že například z Prahy do Brna pojedeme déle, než jsme zvyklí, zvláště v hustém prázdninovém provozu,“ vysvětluje šéf BESIPu, Martin Farář„Na omezení ale narazíme i na řadě dalších míst. Pravidla pak platí všude, a to i ta, jak omezením co nejrychleji projet.“

V každém zúžení musíme dávat nohu z plynu, protože se tam snižuje rychlost zpravidla na 80 km/h. Někdy nastane situace, že pravý pruh jede jen šedesátkou, a levý stovkou. A vyberte si, který pruh pro vás bude v takovém případě lepší. Zda se zdržovat za pomalými auty nebo páchat dopravní přestupek. Mnohdy se předjíždějící řidiči bojí v úzkém levém pruhu předjíždět vpravo jedoucí široký náklaďák, a pak najednou jedou oba pruhy pomaleji, než by bylo nutné.

„Stejně, jako v dalších rizikových dopravních situacích platí jediné správné pravidlo, ohleduplnost, tolerance a předvídavost,“ dodává Martin Farář. „V omezeních, kde levý pruh je zpravidla široký 2,2 metru, je ideální střídavá jízda. Auta, všechna včetně nákladních, jedou za sebou střídavě v levém a v pravém jízdním pruhu, a to maximální povolenou rychlostí, nejčastěji 80 km/h. Takto projedou všichni bez zbytečných kolizních a stresových situací takovým omezením nejrychleji a nejplynuleji. Základem je plynulost a dodržování bezpečné vzdálenosti.“

 Včas blinkry a nechat si prostor

Prakticky jediným komunikačním prostředkem mezi řidiči je blinkr. Proto bychom měli dávat znamení o změně jízdy vždy s předstihem. A nedělat žádné nečekané manévry. „V omezení máme daleko menší prostor pro případné řešení krizových situací, proto ostatní potřebují vědět včas, co chceme udělat, a prakticky jediným řešením kritické situace je brzdění, protože na úhybný manévr nemáme dostatek prostoru,“ varuje a radí Martin Farář. Už před vjezdem do zúženého úseku se povolená rychlost snižuje značkami. Často je doprava převedena z jednoho pásu dálnice na druhý. „Tady je důležité mít na paměti, že kamióny nebo autobusy v takovém místě potřebují více místa a mohou vybočit i do vedlejšího jízdního pruhu. Zásadní a důležité je sledovat přechodné žluté vodorovné značení. Často se jím řidiči neřídí, což jiný řidič neočekává a dochází ke zbytečným nehodám. V takovém místě je potřeba maximální pozornosti a obezřetnosti,“ radí Martin Farář. Pokud se pak v omezení budou všichni pohybovat maximální povolenou rychlostí a budou dodržovat bezpečnou vzdálenost, projedou tímto místem nejrychleji, jak je možné.

Jde o to, pohybovat se zúženým místem pokud možno plynule. Každé zbytečné přibrzdění totiž vyvolá reakci řidičů za sebou. Vznikají pak takzvané „plovoucí kolony“, tedy na první pohled nevysvětlitelné kolony, kdy auta zastavují, aniž je v cestě nějaká překážka. (viz.vložený rozhovor)

Pozor na šířku auta!

V omezeních je levý pruh zúžený. Značka nám pak určuje, jak široké auto do takového pruhu smí vjet. A pozor, jedná se o šířku auta včetně zrcátek!V případě nedodržení hrozí nejen pokuta ale i zbytečné poškození vozidel. Do levého zúženého pruhu zpravidla nesmí vozidla širší než 2 metry, a jak bylo řečeno včetně zrcátek. A tady pozor! To se týká prakticky všech dodávkových vozidel, ale například i větších SUV jako například rozšířeného a oblíbeného VW Touareg (2 217 mm) a dalších! Nikdo asi těmto vozidlům nebude šířku přeměřovat, ale určitě tato otázka přijde na přetřes při dopravní nehodě, kdyby se ukázalo, že řidič takového auta neměl v levém zúženém pruhu vůbec jet.

Pravidlo ZIPu

Tam, kde dochází k svedení více pruhů do jednoho, bychom měli dodržovat pravidlo ZIPu. Zdržení tak bude minimální. Problém je, že přesto, že toto pravidlo platí u nás už šestnáct let, ještě se ho všichni nenaučili. Zařazují se buď zbytečně brzy, nebo naopak na poslední chvíli. Někdy nechce dokonce jeden řidič pustit před sebe druhého.

Připomeňme si tedy podmínky pro jeho správné použití a provedení:

1)      řidiči vytváří jízdou v jízdních pruzích souběžnou jízdu.

2)      řidiči zvýší podélný rozestup mezi vozidly

3)      vozidla z pruhu, který přestal být průběžný, se řadí střídavě po jednomdo průběžného pruhu až těsně před místem zúžení.

„Do průběžného pruhu se zařazujeme až těsně před ním. Ideální je, pokud řidiči už zhruba 100 metrů před zúžením, kde jeden pruh končí, jedou „cikcak“. V takovém případě se pak bez brždění a bezpečně, přesně jako u zipu, zařazují do proudu pokračujících vozidel,“ radí Martin Farář.

Radary na D1 – poměrové měření rychlosti v zúžených úsecích

ŘSD pořídila na zúžená místa dálnice D1 mobilní kamery pro systém úsekového měření rychlosti. Detekční kamery pak hlídají, zda se dodržuje předepsaná rychlost. Automaticky vyhodnocují průměrnou rychlost a informace předávají policii a příslušným obcím. Zařízení musí být, a také je, certifikované a ověřené Českým metrologickým institutem. V takovém místě pozor na nečekané brzdění řidiče před námi, který se radaru „lekne“, když si uvědomí, že by mohl jet, nebo dokonce jede rychleji, než je povoleno.

Asistenční služba ŘSD

Řidičům je na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem k dispozici non-stop bezplatná asistenční služba.

Mohou se na ní obrátit v případě jakýchkoliv potíží, příjezd asistenčního vozu i zásah na místě, je zcela zdarma. Dojezdový čas je do cca 20 minut.

Kontakt: 800 280 281

 

Největší opravy dálnic během letošních prázdnin

D1

Rekonstrukce vozovky D1 km 199,3 – 204,6 vpravo, 07 – 11/2016

Rekonstrukce CB vozovky D1 km 220,2 – 229,5 vpravo, 05 – 09/2016

 

D2

Oprava AB a CB vozovky D2 km -0,4 – 3,2 vlevo, 04 – 07/2016

Rekonstrukce CB vozovky D2 km 18,4 – 11,9 vlevo, 06 - 09/2016

Modernizace zádržných systémů na dálnici D2 v km -0,4 - 60,8, 03 -11/2016

 

D5

D5 oprava AB vozovky km 11,2 – 19,7 P, 04 – 07/2016

D5 oprava AB vozovky km 30,8 – 28,93 L, 07 – 10/2016

D5 oprava AB vozovky v km 41,8 – 48,0 P a 49,5 – 40,7 L, 05 – 09/2016

D5 modernizace záchytného zařízení v km 0 – 28, 03 - 10/2016

 

Modernizace dálnice D1: 

úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek

úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice

úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ

úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů 

úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

V současné době probíhá hodnocení nabídek na úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT119

  

Aktuální omezení dopravy v rámci modernizovaných úseků naleznete nahttp://www.novad1.cz/aktualni-dopravni-omezeni/

 

Aktuální informace k dopravním omezením jsou dostupné nahttp://www.dopravniinfo.cz/.

Zdroj ŘSD

Očekávaná místa kolon v Evropě

Zdržení v kolonách můžeme podle údajů ÚAMK očekávat i mimo hranice České republiky. Jak je vidět, léto využívají k opravám i v jiných evropských státech.

 

Nizozemí

A1 GÜG Bentheim/D - Amsterdam

A4 Amsterdam - Haag - Rotterdam

A7 GÜG Bunde/D - Groningen - Amsterdam

A12 GÜG Emmerich/D - Utrecht - Haag

A67 GÜG Venlo/D - Eindhoven - GÜG Ersel/B

 

Belgie

A1 Antverpy - Brusel

A3 GÜG Eynatten - Lutych - Brusel

A10 Brusel - Oostende

A14 Antverpy - Gent - Kortrijk

A21 GÜG Ersel/NL - Eynatten

 

Rakousko

A1 Salzburg - Vídeň

A4 Vídeň - Nickelsdorf

A10 Salzburg - Villach

A12 Kufstein - Innsbruck

A13 Innsbruck – Brenner

A23 Vídeň

B179 Füssen - Reutte - Nassereith

 

Švýcarsko

A2 Gotthardtunnel

A13 San Bernardino

A1 St. Gallen - Curych – Bern

A3 Basilej - Curych - Chur

 

Itálie

A22 Brenner - Modena

A23 Villach - Udine

A4 Brescia - Verona - Benátky – Terst

A7 Milán - Janov

A9 Chiasso – Milán

město Milán

 

Francie

A36 / A39 / A7 Mühlhausen - Dole - Lyon - Orange

A9 Orange - Nimes - Montpellier – španělská hranice

A8 na Côte d`Azur z Monaka do Aix-en-Provence

A6 z Dijon do Lyon u tunelu "Fourviere“

 

Chorvatsko

A2 Macelj – Záhřeb

A3 obchvat Záhřebu

A1 mýtná brána Záhřeb-Lučko - Karlovac

A1 tunely před Zadarem

most na ostrov Krk

hraniční přechody Rupa, Dragonja, Macelj a Letenye.

 

Slovinsko

A2 Karawankentunnel - Lublaň – Záhřeb

A1 Lublaň – Koper

cesta od rakouské hranice přes Maribor, Pruj a Macelj.

 

Maďarsko

A1 Vídeň/Nickelsdorf – Budapešť

M0 obchvat Budapešti

M7 Budapešť - Balaton

Zdroj: ÚAMK

 

Tři otázky pro…

Prof. Ing. Pavla Přibyla, z Dopravní fakulty ČVUT, vedoucího Ústavu dopravních systémů.

BESIP: Pane profesore, prosím, vysvětlete nám pojem „plovoucí kolona“, a kdy tento jev vzniká?

Pavel Přibyl: Plovoucí kolona je shluk pomalu jedoucích vozidel, kde není možnost předjíždění. Říkáme jí také šoková vlna, která se šíří v dopravním proudu. Příčiny mohou být různé, může tam jet pomalý náklaďák, nebo i to, že jedno vozidlo náhle zabrzdí a doba reakce vozidel za ním způsobí, že ostatní také přibržďují, až třeba desáté vozidlo v řadě zastaví úplně. Někdy stačí, že dá někdo z řidičů přednost někomu přijíždějícímu z vedlejší silnice a provoz se na chvilku zpomalí. Dá se to vypočítat z hlediska závislosti hustoty provozu na rychlosti. Máme také vyzkoumáno, jaké jsou reakce zkušených řidičů, kteří se rozjedou během jedné sekundy. Někomu to ale zase trvá pět sekund. Kdyby dopravní pruh jel plynule, problém se nenajde.

BESIP: Dá se na to předem reagovat? Když například řidič vidí, že se podobné přibrzdění stalo pět, deset aut před ním?

Pavel Přibyl: Určitě by řidiči měli sledovat situaci před sebou a předvídat. Když vidí, že někdo jen trochu přibrzdil, a pak jede okamžitě dál, není třeba okamžitě dupnout na brzdu, aby se vozidlo za ním muselo také rychle zastavit. V současném vývoji elektroniky v autě by v takových případech mohl pomoci systému automatického nouzového brzdění. Jenže ještě to není dokonalé, když kolona před autem stojí, systém se vypne. Jde o to, aby bylo vozidlo chytré a predikovalo, co se děje před ním.

BESIP: U nás v zúžení je všude nastavená rychlost na 80 km/h. V zahraničí to bývá i jinak, podle čeho se zvolila právě tato rychlost, a je v takových případech optimální?

Pavel Přibyl: Z teorie dopravních proudů vyplývá, že nejvyšší propustnost je při nižších rychlostech kolem 70 – 80 km/h. Proto se také například v Německu snižuje při větší hustotě na dálnicích rychlost z neomezené třeba až na těch 80 km/h. U nás se o něco podobného pokoušíme na obchvatu kolem Prahy. To znamená, že osmdesátka je rozumná rychlost. Víme totiž, že při vyšší rychlosti bývají reakční doby delší. V Americe například mají nastudováno, že když řidiči jezdí kolem něčeho, co se na silnici děje, práce nebo havárie, zpomalí. My tomu tady u nás říkáme „efekt čumilů“. Ale v USA mají vyzkoumáno, že v takových situacích dochází ke snížení rychlosti v průměru o 25%.

Pokud se týká osmdesátky, je to myslím dobrá rychlost. Pokud vozidla mezi sebou dodržují bezpečnou vzdálenost, žádná nehoda nehrozí. Ale nemyslím si, že je například dobré, aby v tunelu Valík na dálničním objezdu Plzně, byla rychlost zbytečně snížená také na 80 km/h. Z kraje rovného 350 metrů dlouhého tunelu je vidět na druhou stranu, a zahraniční řidiči se podivují, proč tam musí zbytečně brzdit na osmdesát.

Téma: Doprava, Zdroj: BESIP, Ilustrační obrázek: redakce
13.07.2016 (autor Redakce)


Související
 

Na dopravní stavby letos už přes 66 miliard

vydáno 08.12.2016

Na dopravní stavby směřovalo letos už 66,4 miliard korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jedná se o historicky nejlepší čerpání fondu, na úrovni 82,6 % všech prostředků pro letošní rok. Velmi úspěšně resort dopravy čerpá i peníze z Operačního programu Doprava (OPD), tedy z evropských fondů. Ke konci...

Téma: Doprava / Veřejné finance

Mezi nejčastějšími přestupky letošní plavební sezony bylo nerespektování signálních znaků i alkohol

vydáno 07.12.2016

Státní plavební správa zvýšila výkon svého dozoru na vodních cestách České republiky. V letošní plavební sezoně zkontrolovala celkem 1302 plavidel, přičemž u 328 z nich zjistila porušení právních předpisů. Častokrát se jednalo o nerespektování signálních znaků, výjimečné ale nebylo ani vedení malých plavidel pod...

Téma: Doprava / Právo a zákony

Na co si dát pozor na adventních trzích v sousedních zemích

vydáno 01.12.2016

Mnozí Češi se chystají na adventní trhy ve Vídni, Drážďanech a jiných místech sousedních zemí. Jaké problémy provázejí stánkový prodej v Německu, Rakousku, Polsku či na Slovenku a jaké triky používají tamní prodejci i kapesní zloději, informuje síť Evropských spotřebitelských center.

Téma: Ochrana spotřebitele

Anketa
 

Kolik korun letos plánujete utratit za vánoční dárky?


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2016, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz