Úvodní stránka

Finanční správa optimalizuje počet územních pracovišť finančních úřadů a provozování hotovostních pokladen

 

Finanční správa od 1. ledna 2016 zeštíhlí o 23 územní pracoviště finančních úřadů na celém území České republiky. Jedná se o ta nejmenší pracoviště finančních úřadů, kde pracuje převážně méně než 11 zaměstnanců, kteří vykonávají jen registrační a vyměřovací činnosti. Všechny ostatní činnosti pak zabezpečují „okresní“ územní pracoviště, která je již dnes řídí. Zajištění fungování nejmenších územních pracovišť je velmi neefektivní, pro stát představuje značnou finanční zátěž a pro Finanční správu zátěž organizační. Veškeré služby pro daňovou veřejnost budou po jejich zrušení plnohodnotně zabezpečeny na nejbližších, zejména „okresních“, územních pracovištích.

V době zvýšeného náporu podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí a k dani z příjmů bude výběr zajištěn na kontaktních místech přímo v obcích, kde ke zrušení dojde. Veřejnosti se tak toto zrušení prakticky nedotkne, protože mimo uvedená období využívá služeb rušených územních pracovišť jen minimálně.

Finanční správa provedla detailní analýzu současného stavu a dospěla k závěru, že pro její efektivní a profesionální fungování postačuje nižší počet územních pracovišť. Se zvyšující se elektronizací finanční správy klesá též počet poplatníků, kteří osobně navštěvují finanční úřady a namísto toho komunikují se správcem daně elektronicky. Zrušením nejmenších územních pracovišť dojde ke specializaci řady činností, ke zvýšení efektivity práce finančních úřadů a k nemalé úspoře finančních prostředků za pronájmy, provoz a opravy budov.

Optimalizací nedojde k žádnému propouštění zaměstnanců, jen k jejich přesunu na jiná územní pracoviště. Stávající budovy pracovišť, které jsou ve vlastnictví státu, budou buď převedeny na jiné státní organizace nebo budou nabídnuty k prodeji. V ostatních případech jsou budovy v nájmu, který bude ukončen.

Dalším krokem k optimalizaci fungování Finanční správy je ukončení provozu pokladen pro výběr hotovostních plateb daní a poplatků na 103 „neokresních“ územních pracovištích finančních úřadů, a to již od 1. září 2015. Důvodem je zejména skutečnost, že náklady na jednu transakci na pokladně územního pracoviště finančního úřadu představují částku ve výši 42,50 korun, přičemž například Česká pošta s.p. nabízí obdobnou službu v komerčním režimu za 29 korun. Navíc v případě zachování pokladen by musela Finanční správa investovat značné prostředky do bezpečnosti pokladen, což by s ohledem na tento záměr nebylo hospodárné.

Jako alternativu nejčastějšího hotovostního placení – úhrady daně z nemovitých věcí - nabízí Finanční správa od ledna příštího roku možnost placení této daně prostřednictvím Soustředěné inkasní platby obyvatelstva (SIPO).

Pro nejbližší období placení daně z příjmů a daně z nemovitých věcí připravuje Finanční správa i další alternativu pro platby v hotovosti, jakou byla v minulosti například tzv. „daňová složenka“, kterou bylo možné platit daně bezplatně na přepážkách České pošty s.p. Tato služba byla velmi oblíbená zejména proto, že pokladen územních pracovišť finančních úřadů je 201 a mají oproti více než 3000 provozovnám České pošty nesrovnatelně menší kapacitu. Snahou Finanční správy je, aby se komfort při placení daní pro občany ve výsledku zvýšil, a aby mohli platit daně bezplatně na více místech, než je tomu dnes.

Téma: Daně a poplatky, Zdroj: Finanční správa ČR, Logo: financnisprava.cz
22.07.2015 (autor Redakce)


Související
 

Zákon o prokazování původu majetku vstoupil v účinnost

vydáno 02.12.2016

Dne 01.12. vstoupil v účinnost Zákon o prokazování původu majetku, který je jedním z klíčových opatření současné vlády pro boj s daňovou kriminalitou. Tento zákon výrazně rozšiřuje možnosti Finanční správy vypátrat nepřiznané a zatajené příjmy a následně je zdanit.

Téma: Daně a poplatky / Kriminalita / Právo a zákony

EET nenahradí doklad o zakoupení

vydáno 29.11.2016

Česká obchodní inspekce v souvislosti s novou povinností podnikatelů týkající se elektronické evidence tržeb upozorňuje spotřebitele, že mají stále nárok na „doklad o zakoupení“ při nákupu zboží či služeb a měli by na něm trvat. Chystaná povinná účtenka pro elektronickou evidenci tržeb takový doklad nenahrazuje....

Téma: Daně a poplatky / Ochrana spotřebitele

Zákon o evidenci tržeb, navrhované změny

vydáno 24.11.2016

Ministerstvo financí v návaznosti na avizované rozšíření a zatraktivnění institutu takzvané paušální daně, které navrhuje s účinností od roku 2017 a kterou již doporučil schválit Rozpočtový výbor, předložilo návrh na promítnutí tohoto opatření do zákona o evidenci tržeb. Vzhledem k tomu, že institut paušální daně...

Téma: Daně a poplatky / Právo a zákony

Anketa
 

Kolik korun letos plánujete utratit za vánoční dárky?


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2016, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz