Evropská komise zvyšuje rozpočet na propagaci zemědělských produktů
Evropská komise v listopadu rozhodla o tom, že výrobci zemědělských produktů obdrží v roce 2017 zvýšený rozpočet na podporu propagace svých produktů vně i uvnitř Evropské Unie. Zatímco v loňském roce byla celková částka 111 milionů EUR, v příštím roce bude na propagaci už 133 milionů EUR. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) má v propagaci produktů důležitou roli. Potenciálním žadatelům o příspěvek na kampaň totiž poskytuje konzultace.
Částka 133 milionů EUR bude určena na spolufinancování programů z větší části zaměřených na země a regiony třetího světa jako je Střední východ, Jihovýchodní Asie, Japonsko a Čína, ale i USA.
Výzva k předkládání programů, na které mohou zájemci získat podporu z rozpočtu na propagaci pro rok 2017, bude zveřejněna nejpozději v lednu 2017 na webových stránkách SZIF. Navrhující organizace mohou žádat podporu svých programů ve výši 70-85 % nákladů na jejich realizaci.
Programy schválené v roce 2016, z nichž je 60 jednoduchých programů (žadatel je z jednoho státu) a 6 složených (multinárodních) programů, ukazují širší a různorodější tematický záběr než dříve. 9,5 milionu EUR bude k dispozici pro propagační kampaně řízené přímo Komisí (např. propagační pavilony na veletrzích ve třetích zemích). Dalších 15 milionů EUR je určeno na propagační programy, které zvyšují povědomí o významu udržitelného zemědělství, a 4,5 miliónů EUR bude k dispozici pro případ nečekaných krizí.
Mezi nejvíce propagované výrobky ve schválených programech patří ovoce a zelenina (30 %), dále maso (17 %) a mléčné výrobky (15 %). To ukazuje na význam evropské propagační politiky při podpoře produktů, které čelí problémům trhu, jako jsou mléčné výrobky a vepřové maso.
SZIF zajišťuje velmi důležitou úlohu v realizaci tohoto plánu pro Českou republiku. Potenciálním žadatelům o příspěvek na kampaň zaměřenou na propagaci zemědělských produktů poskytuje konzultace. Pokud Komise žádost schválí, SZIF s žadatelem podepisuje smlouvu o propagaci a úspěšným žadatelům administruje 1–3 roky celý projekt, kontroluje jej a zprostředkovává komunikaci našich žadatelů s Bruselem i naopak.
Abychom mohli potenciální žadatele blíže seznámit s propagační politikou EU a vysvětlit možnosti předkládání propagačních programů, pořádá SZIF spolu s Ministerstvem zemědělství workshop pod názvem „Nová propagační politika EU pro zemědělské produkty“. Uskuteční se 12. ledna 2017 od 10 do 13 hodin v budově Ministerstva zemědělství, Těšnov 17, sál č. 101, 1. patro. Na workshopu vystoupí zástupce Evropské komise pan Diego Canga Fano a paní Aleksandra Mecilošek, zástupkyně agentury CHAFEA, která programy hodnotí. Své zastoupení zde budou mít i organizace, které již propagační programy úspěšně realizují.
Propagace má dlouhodobý a zásadní význam. Například propagační program Potravinářské komory ČR KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK, na jehož realizaci se SZIF spolupodílí, obstál začátkem listopadu v prestižní soutěži o nejefektivnější reklamu, kde získal stříbrnou EFFII 2016. Uvedený projekt je zaměřen na podporu potravin s Chráněným označením, jako například špekáček, lovecký salám, Třeboňský kapr, Olomoucké tvarůžky a další.
Vladimíra Nováková
tisková mluvčí SZIF
06.12.2016 (autor Redakce)
Související
vydáno 31.01.2024
Ministerstvo životního prostředí navyšuje finanční podporu domácností o dalších 10 miliard korun z Modernizačního fondu. Zároveň zefektivňuje podporu fotovoltaiky na rodinných domech, která bude nově vyšší v kombinaci se zateplením domu. Navýšení alokace zajistí podporu pro dalších více než 50 tisíc domácností. Změny...
Téma: Bydlení / Ekonomika a finance
vydáno 18.01.2024
Od 17. ledna 2024 od 10 hodin mohou o zálohovou dotaci ve výši až 240 tisíc korun z programu Nová zelená úsporám Light vedle seniorů, příjemců invalidního důchodu a příspěvku na bydlení nově žádat i domácnosti pobírající přídavky na děti.
Téma: Ekonomika a finance / Životní prostředí
vydáno 06.12.2023
Státní veterinární správa (SVS), tak jako každý rok, upozorňuje stánkové prodejce vánočních kaprů, že je třeba nahlásit minimálně sedm dní před zahájením prodeje, kdy a kde budou ryby prodávat. Nahlášená místa prodeje budou zveřejněna na webu SVS. Při následných kontrolách stánků s vánočními kapry se SVS zaměřuje na...
Téma: Ochrana spotřebitele / Zemědělství