Efektivnější veřejná správa v ČR? Nesplněné cíle, špatná koordinace a nesrovnalosti za téměř 226 milionů korun

Nejvyšší kontrolní úřad zkontroloval využití prostředků investovaných do projektů na zefektivnění veřejné správy. Efektivnější veřejnou správu měla zabezpečit strategie Smart Administration, jejímž cílem bylo přispět k socioekonomickému růstu ČR a zvýšit kvalitu života občanů. Kromě nastavení strategie a jejího řízení kontroloři prověřili i naplňování některých jejích cílů. NKÚ zkontroloval osm konkrétních projektů za téměř 230 milionů korun z let 2007 až 2014, které byly dotovány z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. V rámci těchto projektů měly vzniknout například projektové kanceláře či informační systém spravující informace o projektech Smart Administration. Tyto projekty měly mimo jiné vést k dosažení funkčního strategického a projektového řízení ve veřejné správě. Místo toho jejich prostřednictvím jen opakovaně vznikaly metodiky projektového a strategického řízení, které ale neměly reálný dopad na zefektivnění veřejné správy. V souvislosti se strategií Smart Administration kontroloři prověřili Ministerstvo vnitra, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Úřad vlády České republiky.

Hlavním garantem strategie Smart Administration bylo Ministerstvo vnitra. Resort nestanovil konkrétní cílový stav, kterého měla veřejná správa v roce 2015 dosáhnout. Proto ani nemohl vyhodnotit, zda a do jaké míry se podařilo strategii naplnit. Kontroloři také prověřili, jak se podařilo naplnit konkrétní cíle osmi kontrolovaných projektů. Zjistili, že sedm z nich své cíle nenaplnilo, a tedy k efektivnější veřejné správě a snížení nákladů na administrativu nepřispělo. Prostředky na tyto projekty tak byly využity neúčelně, což NKÚ vyhodnotil jako porušení rozpočtové kázně ve výši 226,6 milionu korun.

O projektech na podporu efektivní veřejné správy navíc nemělo Ministerstvo vnitra dostatek informací. Resort nevytvořil informační systém o projektech Smart Administration, v němž by se o nich soustřeďovaly všechny informace, včetně toho, do jaké míry přispěly k naplňování dílčích cílů Smart Administration. Ministerstvo tak nemělo spolehlivé podklady pro řízení a hodnocení strategie. Za vážný problém NKÚ pokládá skutečnost, že projekty nebyly v momentu svého vzniku provázány s konkrétním cílem strategie a byly k jednotlivým jejím cílům přiřazovány až zpětně. Pro úspěšné plnění strategie je přitom jasná vazba mezi projektem a cílem strategie klíčová.

Koordinace strategie na meziresortní úrovni nefungovala. Vláda postupně pověřila meziresortní koordinací několik orgánů1, jejich kompetence se ale v průběhu let měnily a tyto orgány svou koordinační roli neplnily. Vláda je v roce 2014 zrušila a pro nové programové období ustavila nové dvě rady vlády2. Pro další zefektivňování veřejné správy je podle NKÚ nezbytné, aby tyto nadresortní orgány zajistily funkční komunikaci a koordinaci mezi všemi zúčastněnými subjekty.

Zvýšení efektivity výkonu veřejné správy je jednou z cest k posílení konkurenceschopnosti České republiky. ČR v roce 2013 podle globálního indexu konkurenceschopnosti (GCI) Světového ekonomického fóra zaujímala 47. pozici ze 148 hodnocených zemí, což oproti roku 2006 znamenalo pokles o 18 pozic. Za jednu z nejslabších oblastí Světové ekonomické fórum vyhodnotilo institucionální prostředí. V této oblasti zaujímala ČR v roce 2013 v mezinárodním srovnání 86. pozici, což znamená, že se oproti roku 2006 propadla o 26 příček. Problematickými faktory jsou podle Světového ekonomického fóra zejména korupce a vysoká míra neefektivní vládní byrokracie.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


29.06.2015 (autor Redakce)



Související

Velký zájem o podporu vzdělávání v IROP, nejaktivnější jsou města a obce

vydáno 25.04.2017

Ministerstvo pro místní rozvoj zaznamenalo trojnásobný převis žádostí ve dvou výzvách zaměřených na infrastrukturu pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání. O více než půl miliardu korun připravenou na podporu rozvoje infrastruktury škol a školských zařízení, středisek volného času, domů dětí a mládeže,...

Téma: Veřejné finance / Vzdělání

Evropské fondy - tečka za programovým obdobím 2007-2013

vydáno 05.04.2017

Česká republika využila 96,4 % vyjednaných prostředků pro programové období 2007-2013. Konkrétně se jednalo o 24,8 mld. EUR z přidělených 25,8 mld. EUR1. Minulý týden odeslala Česká republika závěrečné dokumenty za všechny programy do Bruselu. Přínosy podpořených projektů se úspěšně promítají do každodenního života...

Téma: Veřejné finance

Další dotace podporující zemědělství a rybářství zahájeny

vydáno 04.04.2017

Zemědělci, lesníci, potravináři a rybáři mohou podávat žádosti o podporu z Programu rozvoje venkova 2014-2020 (PRV) a z Operačního programu Rybářství 2014-2020 (OP Rybářství). Začínají totiž další kola těchto programů, které z unijních i národních peněz přispívají na rozvoj zemědělského rezortu. Pro 4. kolo PRV je...

Téma: Veřejné finance / Zemědělství a potraviny

Anketa

Domníváte se, že je vhodné soužití dvou a více generací v jedné domácnosti?

ano  31
ne  100

Hlasovalo 131 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz