EET nenahradí doklad o zakoupení

Česká obchodní inspekce v souvislosti s novou povinností podnikatelů týkající se elektronické evidence tržeb upozorňuje spotřebitele, že mají stále nárok na „doklad o zakoupení“ při nákupu zboží či služeb a měli by na něm trvat. Chystaná povinná účtenka pro elektronickou evidenci tržeb takový doklad nenahrazuje. Vystavení „dokladu o zakoupení“ bude Česká obchodní inspekce i nadále kontrolovat.

Nárok spotřebitele na doklad o zakoupení (se všemi náležitostmi) vyplývá ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Má být poskytnut na vyžádání v okamžiku zakoupení výrobku nebo poskytnutí služby. Takový doklad pak slouží například i pro účely reklamace, kdy zákazník tímto dokladem prokáže, že koupil konkrétní výrobek či objednal službu u daného prodejce.

§ 16

(1) Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

Zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

Rozsah odpovědnosti za vady prodávajícího stanoví občanský zákoník u spotřebního zboží obecně na 24 měsíců. Při koupi použitého spotřebního zboží se prodávající může se spotřebitelem dohodnout, že se tato lhůta zkracuje na polovinu. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o zakoupení, stejně jako případné vady nebo nedostatky, s nimiž byl kupující předem seznámen.

Oproti tomu doklad k elektronické evidenci tržeb dle zákona o evidenci tržeb nemusí tyto informace obsahovat. Proto spotřebitelům doporučujeme, aby na vystavení dokladu o zakoupení se všemi náležitostmi stále trvali a nespokojili se jen s účtenkou vyplývající ze zákona o evidenci tržeb, tzv. EET.

§ 20

Údaje na účtence

(1) Poplatník je na účtence povinen uvádět

a) fiskální identifikační kód,
b) své daňové identifikační číslo,
c) označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
d) označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
e) pořadové číslo účtenky,
f) datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
g) celkovou částku tržby,
h) bezpečnostní kód poplatníka,
i) údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

(2) Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.

(3) Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód, je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód.

Zák. č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb


Podnikatel by tedy spotřebiteli měl povinně vydat účtenku (vyplývající ze zákona o evidenci tržeb), pokud se na něj tato povinnost vztahuje, navíc také na žádost spotřebitele i doklad o zakoupení se všemi náležitostmi tak, jak byl spotřebitel dosud zvyklý (vyplývá ze zákona o ochraně spotřebitele).

(Pokud ovšem podnikatel v rámci povinností vyplývajících ze zákona o evidenci tržeb bude vydávat účtenky, které kromě náležitostí uvedených v zákoně o evidenci tržeb splní zároveň náležitosti podle zákona o ochraně spotřebitele, samostatný doklad o zakoupení již v takovém případě nebude muset vydávat.)


29.11.2016 (autor Redakce)



Související

Nebezpečná panenka

vydáno 15.12.2017

Česká obchodní inspekce se při svých kontrolách také zaměřuje na nebezpečné výrobky, které by mohly ohrozit zdraví spotřebitele. Na českém trhu objevila hračku, která může pro děti znamenat zdravotní riziko.

Téma: Ochrana spotřebitele

Počet padělků na českém trhu neklesá

vydáno 13.12.2017

Česká obchodní inspekce provedla ve 3. čtvrtletí 2017 kontroly zaměřené na padělky zboží, které někteří obchodníci nabízí a prodávají jako originální značkové výrobky. ČOI zajistila 7 018 kusů padělků v hodnotě originálů za téměř 13 milionů korun.

Téma: Ochrana spotřebitele

Platba daně z nemovitých věcí jednoduše přes SIPO nebo na základě údajů zaslaných e-mailem

vydáno 13.12.2017

Finanční správa již v předchozích zdaňovacích obdobích zavedla službu placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO a zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí na e-mail.

Téma: Daně

Anketa

Máte již vybraného kandidáta na prezidenta?

ano  492
ne  75
ještě se rozmýšlím  65
prezidenta volit nepůjdu  56

Hlasovalo 688 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz