Datové centrum Státní tiskárny cenin za 386 milionů bylo využíváno jen z poloviny

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil náklady na výstavbu a provoz datového centra Státní tiskárny cenin (STC) v letech 2010 až 2014. Zaměřil se také na koordinační roli Ministerstva vnitra v oblasti datových center a na roli Ministerstva financí v projektu datového centra STC. Vybudování datového centra STC stálo 386 milionů korun a do ukončení kontroly byla jeho kapacita využívána pouze z poloviny.

Z kontroly dále vyplývá, že soutěž na výstavbu datového centra STC vyhrála společnost, která se podílela na stanovení jeho technologických parametrů. Tato společnost vytvořila projektovou dokumentaci technologické části datového centra STC. V následném výběrovém řízení její nabídka jako jediná přesně odpovídala podmínkám zadání, které vycházely z této projektové dokumentace. Tato společnost se tak následně stala jedním z hlavních dodavatelů. Ostatní uchazeči byli vyřazeni s tím, že jejich nabídky podmínky zakázky nesplňují. Nabídky vyřazených uchazečů byly zhruba o 50 milionů korun nižší.

Na základě výsledků kontroly doporučuje NKÚ změnit zákon o veřejných zakázkách tak, aby zajišťoval rovný přístup k informacím všem uchazečům o zakázku a eliminoval zvýhodnění firem, které se podílejí na přípravě dané veřejné zakázky.

Kontrola odhalila také nedostatky týkající se služeb, které datové centrum STC poskytuje Ministerstvu financí. Zakázku na službu Service Desk zadalo Ministerstvo financí v režimu utajení. Podklady k zadávacímu řízení u této zakázky připravila společnost, která se následně bez soutěže stala subdodavatelem. Její plnění nejdřív spočívalo v dodávce řešení pro poskytování služby Service Desk a pak v její servisní podpoře. Další zakázku, tentokrát na provoz Integrovaného informačního systému Státní pokladny zadalo Ministerstvo financí také v režimu utajení, tedy bez soutěže. Získal ji hlavní dodavatel tohoto informačního systému. Za obě tyto veřejné zakázky Ministerstvo financí do září 2014 Státní tiskárně cenin zaplatilo 1,1 miliardy korun, ta pak svým subdodavatelům z těchto prostředků uhradila 760 milionů korun.

Ministerstvo financí si také od Státní tiskárny cenin najímalo služby 32 zaměstnanců. Dvanáct z nich přitom dříve pracovalo právě pro Ministerstvo financí, které je do tiskárny cenin postupně převedlo. Od roku 2004 do září 2014 za jejich služby zaplatilo 254 milionů korun. Obešlo tak vládní nařízení o snižování počtu zaměstnanců ministerstev. Ministerstvo to vysvětlilo tím, že bez nich by nebylo schopné zajistit provoz svých informačních systémů, tedy běžnou činnost ministerstva standardně zajišťovanou vlastními zaměstnanci.

Ministerstvo financí platilo měsíčně 95 tisíc korun za každého ze zaměstnanců, kteří pro něj ve Státní tiskárně cenin pracovali, přestože podle zjištění NKÚ byl v té době jejich plat včetně zákonných odvodů zhruba poloviční. Tuto částku platilo ministerstvo v plné výši i v době, kdy tito zaměstnanci byli například na dovolené, na nemocenské nebo dokonce na mateřské dovolené. Ministerstvo v těchto případech postupovalo nehospodárně a dopustilo se porušení rozpočtové kázně ve výši 4,6 milionu korun.

Kontroloři také zjistili, že výstavba, rozvoj a využívání datových center jsou nekoordinované. Navíc dosud neexistují pravidla pro přechod veřejné správy do datových center provozovaných Českou poštou a Státní tiskárnou cenin, respektive novým státním podnikem s názvem Státní pokladna Centrum sdílených služeb, který vznikl k 1. lednu 2015.


Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/20
http://www.nku.cz/assets/media/informace-14-20.pdf


04.05.2015 (autor Redakce)



Související

Využijeme všechny finanční prostředky v IROP určené na rozvoj systémů veřejné správy

vydáno 20.10.2017

Ministerstvo pro místní rozvoj v minulém týdnu ukončilo příjem žádostí ve třech výzvách Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) zaměřených na zvyšování efektivity a transparentnosti veřejné správy prostřednictvím rozvoje systémů. Ještě letos v červnu muselo ministerstvo informovat vládu o nedostatečném...

Téma: Ekonomika a finance

E-faktura umožňuje snížit administrativní zátěž a zrychlit komunikaci

vydáno 19.10.2017

Ministerstvo financí ČR i Finanční správa potvrzují, že uznávání elektronických faktur jako dokladů rovnocenných tradičním papírovým fakturám nestojí v cestě žádné legislativní a ani faktické omezení z daňového nebo účetního pohledu. Svaz průmyslu a dopravy ČR dlouhodobě podporuje, aby se elektronická fakturace...

Téma: Ekonomika a finance

Příjem žádostí do výzvy IROP na terminály a parkovací systémy ukončen

vydáno 17.10.2017

Příjem žádostí do výzvy Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), jehož gestorem je Ministerstvo pro místní rozvoj, s názvem „Výstavba a modernizace přestupních terminálů II“ byla ukončena. O dotace, žádá 51 projektů v celkovém objemu 1,15 miliardy korun z EU. Stejně jako v jiných oblastech udržitelné...

Téma: Ekonomika a finance / Samospráva a regiony

Anketa

Jste spokojeni s výsledky voleb?

ano  11
ne  7
je mi to jedno  0

Hlasovalo 18 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz