ČR ročně rozdělí v rámci rozvojové spolupráce více než 4 miliardy korun. NKÚ při kontrole bilaterálních projektů našel jen méně závažné nedostatky

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil poskytování, čerpání a použití peněz vydaných Českou republikou na zahraniční rozvojovou spolupráci. Ta přispívá například k odstraňování chudoby, k ekonomickému a sociálnímu rozvoji, ochraně životního prostředí a podpoře demokracie nebo dodržování lidských práv.

Mezi lety 2012 až 2014 poskytla Česká republika na zahraniční rozvojovou spolupráci ročně v průměru 4,3 miliardy korun. V přepočtu na jednoho obyvatele ročně přispěla průměrně 405 korunami, což je v rámci rozšířené Visegrádské skupiny třetí nejvyšší částka1. Ve srovnání se zeměmi Evropské unie je ale Česká republika až na 18. místě. Ukazatelem je podíl objemu rozvojové spolupráce na hrubém národním produktu. Při vstupu do EU se Česká republika zavázala k navyšování výdajů na zahraniční rozvojovou spolupráci. Podíl hrubého národního produktu měl do roku 2015 tvořit 0,33 %. Ještě v roce 2014 ale byl tento podíl 0,11 % a od roku 2010 navíc klesá. Česká republika tak neplní své závazky a nedosahuje ani minimálního podílu 0,20 % hrubého národního produktu, který pokládá Výbor pro rozvojovou pomoc OECD za projev dostatečného úsilí.

Peníze na zahraniční rozvojovou spolupráci směřují jednak do multilaterální pomoci, která tvoří přibližně 70 % celkových výdajů na rozvojovou spolupráci. Zahrnuje především mandatorní platby do mezinárodních organizací, jako jsou EU, OECD a OSN. Další forma rozvojové spolupráce je bilaterální. Podporuje hlavně zahraniční rozvojové projekty, tuzemské osvětové projekty, stipendia nebo humanitární pomoc a podobně. Kontroloři prověřili 44 projektů bilaterální rozvojové pomoci celkem za 495 milionů korun.

Česká bilaterální rozvojová pomoc mezi lety 2012 až 2014 nejčastěji směřovala do Afghánistánu, Moldavska a Bosny a Hercegoviny. Cílí do několika prioritních sektorů stanovených koncepcí rozvojové spolupráce. Nejvíce peněz směřovalo do projektů v oblasti vzdělávání – 540,3 milionu korun. Následovaly podpora státní správy a občanské společnosti, pomoc uprchlíkům v ČR a rozvoj oblasti vody a sanitace. Počet bilaterálních projektů podporovaných Českou republikou mezi lety 2010 až 2014 narostl o více než trojnásobek z 38 na 123 projektů. Zároveň klesá průměrný roční objem peněz poskytnutých na jeden projekt – z více než 5 milionů korun v roce 2011 na necelé 3 miliony korun o čtyři roky později.

Mezi nedostatky odhalené kontrolou NKÚ patřila nízká udržitelnost některých projektů ve střednědobém horizontu, což v praxi znamená, že tyto projekty nebudou mít v budoucnu plánovaný přínos. Jedna z hlavních příčin spočívá v neplnění závazků ze strany místního partnera. Jejich vymáhání je ale obtížné, protože memorandum o spolupráci, které česká strana s partnerem v dané zemi podepisuje, není právně závazné. U projektů z oblasti voda a sanitace mají vliv na udržitelnost nízké poplatky za vodu, které nepokrývají náklady na provoz a opravy. Obdobné nedostatky v udržitelnosti projektů ukázala také kontrola 23 projektů zaměřených na zásobování pitnou vodou v zemích subsaharské Afriky, kterou provedl Evropský účetní dvůr v roce 2012.

Kontroloři odhalili nedostatky také v nastavení ukazatelů pro hodnocení cílů některých projektů. Ukazatele šlo vyhodnotit jen obtížně nebo vůbec. Česká rozvojová agentura navíc nedostatečně kontrolovala projekty, o jejichž uskutečnění se nejdřív museli uchazeči utkat v otevřené veřejné soutěži.

I přes tyto dílčí nedostatky ale zahraniční rozvojová spolupráce odpovídá koncepci nastavené Ministerstvem zahraničních věcí a jednotlivé projekty mají pozitivní dopad.


Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad


08.02.2016 (autor Redakce)



Související

Závěrečný účet Ministerstva průmyslu a obchodu

vydáno 25.07.2017

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil údaje závěrečného účtu kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) za rok 2015, vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky. Zaměřil se také na údaje, které MPO předkládalo pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Z nich se následně sestavuje finanční výkaz.

Téma: Ekonomika a finance

MPO nesouhlasí se závěry zjištění kontrolní akce NKÚ

vydáno 25.07.2017

Ministerstvo průmyslu a obchodu zásadně nesouhlasí se závěry zjištění kontrolní akce NKÚ 16/25 "Závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a ochodu za rok 2015, účetní závěrka Ministerstva průmyslu a obchodu za rok 2015 a údaje předkládané Ministerstvem průmyslu a obchodu pro hodnocení plnění...

Téma: Ekonomika a finance

Sněmovna odhlasovala jednodušší a transparentnější kontrolu veřejných financí

vydáno 17.07.2017

Zvýšení ochrany veřejných prostředků, snížení administrativní zátěže, odstranění duplicitních kontrol a zavedení jasných pravidel pro výkon auditu přináší zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který schválila Poslanecká sněmovna.

Téma: Ekonomika a finance / Právo a zákony

Anketa

Odnášíte si z obchodu, restaurace apod. účtenku EET?

ano  22
ne  59
občas  18

Hlasovalo 99 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz