BESIP: Je čas přezout na letní pneumatiky - je to bezpečnější

Podle meteorologů jsme se již se zimou definitivně rozloučili. Nastal proto ten správný čas, kdy by řidiči měli vyměnit zimní pneumatiky za letní. Řada motoristů svá auta bohužel nepřezouvá a zimní pneumatiky tzv. dojíždí. Snaha ušetřit má ale za následek zhoršení jízdních vlastností a brzdné dráhy vozidla nejen za mokra, ale také za suchého počasí, zvýšení spotřeby paliva a také větší hlučnost. Testy ukázaly, že i letní opotřebená pneumatika má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní.

„Pneumatiky jsou z hlediska bezpečnosti velmi důležitou částí auta a motoristé by si měli uvědomit rizika a úskalí spojená s tím, když se rozhodnou pneumatiky nepřezout. Statistiky počtu mrtvých na českých silnicích jsou bohužel neúprosné, řidiči by se proto měli chovat maximálně odpovědně nejen vůči sobě, ale také vůči svému okolí,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Dojíždění opotřebených zimních pneumatik v létě přináší zvýšené riziko zejména na mokré vozovce. Podle testů evropských autoklubů i opotřebené letní pneumatiky dosahují lepších výsledků, než jízda na zimních opotřebených pneumatikách v létě.

„Zimní pneumatiky se do letního provozu nehodí. Dochází ke zhoršení brzdné dráhy, zvyšuje se spotřeba paliva, a dokonce se zvyšuje i možnost defektu pneumatiky. Jezdit na zimních pneumatikách v létě je obdobné riziko, jako jezdit na letních pneumatikách v zimě na sněhu,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR. U testů přineslo nejmenší rozdíly v měření suché letní počasí. I zde je však rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou znatelný. Letní pneumatiky prokázaly, že tzv. handling na suchu zvládají lépe než ty zimní.

Při jízdě v letním období na ojetých zimních pneumatikách se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 m. Průměrná zimní pneumatika má ale vedle letní pneumatiky i na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu z rychlosti 100 km/h. V praxi to znamená, že automobil na letních pneumatikách již stojí, ale ten na zimních okolo něj projede ještě rychlostí 37 km/h.

Při jízdě v dešti v regionálním provozu se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými vlastnostmi především při nedobrzdění nebo vyjetí z vozovky. Také při jízdě na dálnici za vyšších rychlostí se zimní pneumatiky v létě silněji přehřívají a může hrozit i jejich defekt.

Ve prospěch letních pneumatik hovoří i skutečnost, že úroveň opotřebení zimních pneumatik je v teplých měsících vysoká a výrazně také roste spotřeba paliva. Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor, a tím roste i spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km. Nepříjemným jevem je také vyšší hlučnost zimních pneumatik, a tím i nižší komfort při jízdě.


Téma: Doprava, Zdroj: Ministerstvo dopravy, Ilustrační obrázek: redakce
13.04.2015 (autor Redakce)



Související

Dostavba Pražského okruhu je zase o krok blíž

vydáno 21.04.2017

Stavba další části Pražského okruhu propojující dálnici D1 s Běchovicemi a hradeckou dálnicí D11 se o další krok přiblížila. Ředitelství silnic a dálnic zajistilo zpracování a předalo Ministerstvu životního prostředí dokumentaci nutnou pro posouzení vlivu na životní prostředí. Ministerstvo plánuje vydat stanovisko do...

Téma: Doprava

Řízení letového provozu mělo v roce 2016 rekordní obrat - 4 miliardy

vydáno 21.04.2017

Státní podnik Řízení letového provozu České republiky (ŘLP) dosáhl za rok 2016 hrubého zisku v celkové výši 480 milionů korun a to při rekordním obratu 4 miliard. Tím výrazně překročil plánovaný výsledek hospodaření.

Téma: Doprava / Ekonomika

Každý jsme jiný a odbouráváme jinak

vydáno 13.04.2017

Každý z nás je jiný. Každý z nás reaguje na stejné věci jinak. A platí to i o alkoholu. Každý z nás jej odbourává jinak. Proto BESIP připravil test odbourávání alkoholu, aby ukázal, jak rozdílné může být jeho zpracování organismem u 10 lidí.

Téma: Doprava

Anketa

Domníváte se, že je vhodné soužití dvou a více generací v jedné domácnosti?

ano  3
ne  9

Hlasovalo 12 návštěvníků.


www.statnisprava.cz
© Copyright 2000 - 2017, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Masarykovo nám. 14, Říčany
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz